Allt fler företag oroar sig för att inte få betalt. Samtidigt missar många lösningar som både förenklar och förbättrar både för bolaget och kunden. Här är expertens bästa tips till företagare.
Fyra viktiga tips till företag
När oron på marknaden växer i form av stigande kostnader och obetalda fakturor är det viktigt för företag att se över sina faktureringsprocesser.
Många oroliga företag
Med stigande kostnader inom många områden växer problemet med obetalda fakturor. Något som direkt påverkar lönsamheten.
För att det ska fungera både för företag och för kunden, gäller det att ha en strukturerad och effektiv fakturahantering.
Köpprocess och kundupplevelse viktigt
Mattias Blomberg, försäljningschef Sverige på PayEx, berättar hur viktig köpprocess och kundupplevelse är för att företagen faktiskt ska få betalt för sina varor och tjänster.
”Vi har sett att en bra process för hantering av köp- och kundupplevelse skapar återkommande kunder. Kunderna pratar med varandra om hur det fungerar att betala hos ett företag. Fungerar det bra återkommer man gärna som kund. Så det är grundläggande att ha detta på plats för att optimera kundlojaliteten, vilket är väldigt viktigt i dessa tider.”
Fakturan – en viktig kommunikationskanal
Det finns många bra lösningar, som skulle kunna förbättra och förenkla för både bolaget och kunden. Men som många företagare inte har koll på.
”Många företagare går miste om innovationer och tjänster som finns på marknaden. Som faktiskt kan förbättra för dem och deras kunders upplevelse. Det går inte att hålla koll på allt, därför bör man inleda ett partnerskap med en aktör inom betalningar.”
Mattias Blomberg förespråkar bland annat att använda kundfakturan som en kommunikationskanal för att förmedla viktig information till kunden.
”Fakturan är utmärkt att använda som en kommunikationskanal gentemot kunden. Till exempel kan företag skicka ut erbjudanden och rabattkuponger i form av QR-koder på fakturan, vare sig den är digital eller postal. Vi som konsumenter letar efter det nu när allt blir dyrare. Det finns mycket man kan använda fakturan till, det är ett smart kommunikationsverktyg.”
Mattias avslutar med att dela med sig av sina fyra bästa tips till företagare.
1. Se över er affärsmodell – erbjud exempelvis abonnemang eller delbetalning, för att kunna anpassa månadskostnaden till köparen.
2. Erbjud en flexibel faktura som betalsätt – ger konsumenten möjlighet att på valfritt sätt att betala, direkt eller senare.
3. Outsourca fakturering och påminnelsehantering – i oroliga tider är det viktigt med kassaflöde och att fakturorna bli betalda i rätt tid.
4. Factoring – många bolag har det tufft i dag och då är det ett smart sätt, och inte allt för dyrt, att använda sig av factoring. Det vill säga belåna eller sälja fakturorna. Det ger bolaget en finansiell trygghet.
Om PayEx
PayEx är en nordisk grupp med cirka åttahundrafemtio medarbetare i fyra länder och sedan 2017 ett helägt dotterbolag till Swedbank.
Sedan starten på Gotland 1972 driver vi utvecklingen inom vår bransch och är idag Nordens främsta experter på fakturerings- och finansieringstjänster.
Vi hjälper dagligen våra kunder med alla typer av tjänster inom rating och billing, faktura- och reskontrahantering, inkasso, kredithantering och finansiering.
För mer information om oss och vårt utbud, besök payex.se
Läs mer: Orolig marknad – företag byter fokus
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.