Det listade foodtech-konglomeratet Frill expanderar nu mycket snabbt och förvärvar ytterligare tre stycken bolag: IQ Fuel, Kling Homie och Nathalie´s Direct Trade.
Frill storshoppar – aktien tokrusar
Mest läst i kategorin
Dessutom har Frill tecknat en avsiktsförklaring om att förvärva B8 Sverige (Beijing 8). Bolaget har även säkrat finansiering för expansionen genom riktad emission av en konvertibel om högst 85 MSEK. När affären blev känd rusade bolagets kurs på fredagen, och hade vi lunchtid gått upp cirka 50 procent jämfört med torsdagens stängning.
Starka varumärken
”Jag är mycket nöjd att Frill-koncernen på så kort tid fått ihop en produktportfölj av mycket starka varumärken, vilket sätter oss i en bra position för att bli ett av Nordens ledande functional foods-företag.”, säger Peter Blom, VD för Frill, och fortsätter:
”Genom en tillräckligt stor och rätt sammansatt produktportfölj blir vi en intressant och stark motpart för inköpare på alla nivåer – hos både de stora kedjorna och hos mer specialiserade försäljare av functional foods. Därmed kan vi snabbt expandera och vi har eliminerat risken som finns hos ett mindre företag, med endast ett fåtal varumärken/produkter att erbjuda.”
Snabbväxande
iQ Fuel är ett snabbväxande svenskt bolag som säljer sport- och funktionsdryck, berikade med vitaminer och elektrolyter. Dryckerna är utan stimulerande tillsatser som koffein eller taurin, vilket gör att de kan säljas utan åldersgräns.
Kling Homie är ett snabbväxande svenskt livsstilsvarumärke som jobbar för att optimera kost och hälsa. I sortimentet finns bland annat näringstillskott, funktions- och energidrycker, kosttillskott och en rad andra hälsoprodukter
Nathalie’s Direct Trade säljer nyttiga snacks. Bolagets nuvarande produkter innefattar torkad frukt i portionspåsar och sortimentet kommer breddas under 2021 med flera nya produkter.
Störst på dumplings
Den sammanlagda köpeskillingen för de tre bolagen uppgår till 71,1 MSEK
B8 Sverige (”Beijing 8”) är ett svenskt bolag som inom Norden marknadsför och saluför dumplings till i dagligvaruhandeln och genom egna restauranger. Under 2020 producerade och sålde bolaget över 6 miljoner dumplings, vilket gör det till ett av de största varumärkena för dumplings i Europa.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.