Nasdaq First Nort-listande Frill fortsätter sin aggressiva expansion och förvärvar Beijing8, som är ett av Europas ledande företag inom populära dumplings. B8 finns etablerat runt om Norden, och omsatte i fjol cirka 30 Mkr. Förvärvet passar väl in i Frills produktportfölj inom functional foods.
Frill fortsätter snabb expansion och breddar verksamhet
Mest läst i kategorin
Beijing8 är ett svenskt bolag som inom Norden marknadsför och saluför dumplings och tillhörande sidoprodukter, både i dagligvaruhandeln och i egna restauranger. Under 2020 producerade och sålde bolaget över 6 miljoner dumplings, vilket gör det till ett av de största varumärkena för dumplings i Europa.
Största i Europa
”Med köpet av Beijing8 fortsätter Frill sin snabba expansion. Bolaget passar väl in i vår portfölj. Vi räknar med att snabbt kunna skala upp distribution och försäljning av Beijing8:s produkter i hela Norden. Beijing8:s attraktiva och efterfrågade produkter i kombination med närvaro i flera nordiska länder öppnar upp för nya möjligheter och synergier, som går att utnyttja för våra andra varumärken. Medarbetarna i Beijing8 kommer att passa väl in i vår stärkta organisation” säger Peter Blom, VD för Frill.
Frill har på kort tid förvärvat ett stort antal varumärken inom functional foods. Bland de nya varumärkena märks: iQ Fuel, Homie Life in Balance, Bezzt of Nature, Nathalie’s Direct Trade, Frill, Add Ice Cream, Bacoccoli, Juica.
Tillgång till resurser
Magnus Andersson, VD för Beijing8, kommenterar förvärvet:
”Frill har på kort tid byggt upp ett imponerande bolag med stark marknadsnärvaro och en attraktiv produktportfölj. Att nu ta steget in i detta spännande bolag är precis vad Beijing8 behöver för att kunna ta nästa steg i vår varumärkesutveckling och för att bättre kunna utveckla våra produkters fulla potential. Frills organisation ger oss tillgång till resurser och en rad viktiga funktioner och kompetenser för att åstadkomma detta, och jag ser fram emot att bli en del av Frill-teamet”.
Beijing8 är ett svenskt bolag som inom Norden marknadsför och saluför dumplings och tillhörande sidoprodukter, både i dagligvaruhandeln och i egna restauranger. Under 2020 producerade och sålde bolaget över 6 miljoner dumplings, vilket gör det till ett av de största varumärkena för dumplings i Europa. Beijing8:s produkter säljs just nu i Sverige, Finland, Norge och Estland. Företagets produkter säljs i dagligvaruhandeln, restauranger och via e-handel.
Beijing8 säljer förutom huvudprodukten dumplings även en rad olika tillbehör i form av såser, drycker och tillagningsprodukter. Ytterligare lanseringar kommer ske under 2021 och 2022. Under 2020 omsatte Beijing8 cirka 32 MSEK med ett resultat på cirka -7 MSEK.
Läs mer om Frill: Foodtech-bolaget fortsätter sin expansion
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.
Senaste nytt
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.