Ett svenskt bolag som tagit fram en ny typ av mobilantenn, som drastiskt sänker kostnaden för mobiltrafik – är snabbt på väg mot ett genombrott. Efter en tid av utmaningar, främst kopplade till pandemi och komponentbrist, har det svenska telekombolaget äntligen kunnat lägga i en högre växel.
Framtidens mobilnätsantenn – snabbare, bättre, billigare
Mest läst i kategorin
Bolagets nyskapande antenner, som kan sänka kostnaderna med upp till 80 procent, gör det lönsamt att bygga ut mobilnät även inom områden där få människor vistas och medför stora framsteg för utvecklingen av mobilnätet.
2023 ska bli ett genombrottsår för Radio Innovation.
Intresset för svenska Radio Innovations lösning innebär både ökad räckvidd och ett säkrare mobilnät – vilket i sin tur medför lägre kostnader för både konsumenten och för operatörerna som bygger ut mobilnätet.
Radio Innovation utvecklar, tillverkar och säljer en antennlösning – ensam i sitt slag – med en täckning som är fem gånger längre än traditionella antenner, vilket betyder att det behövs färre antenner för att täcka stora områden.
”Det är en hållbar lösning som kommer gynna såväl städer som landsbygd där det tidigare inte varit ekonomiskt försvarbart att investera i mobil täckning”, säger Dusyant Patel, vd på Radio Innovation.
Stort intresse på outvecklade marknader
Särskilt stort är intresset på de marknader där mobilnätet är i stort behov av att växla upp. Merparten av de 80 potentiella kunder som finns i bolagets pipeline finns på marknaderna i Sydamerika, Sydostasien, Mellanöstern och Afrika.
”Vi fick vår första order förra året och direkt när kunden såg resultatet tog det inte mer än fyra, fem veckor innan nästa order kom”, säger Dusyant Patel.
Radio Innovation presenterade sin verksamhet och bolagets planer på en livesänd investerarträff med Dagens PS.
Ta del av bolagets i presentation i sin helhet här:
Senaste nytt
”Tillbaka till det normala”
Covid-19-pandemi och komponentbrist medförde utmaningar för Radio Innovations utveckling, men 2022 fick bolaget åter fart på verksamheten.
Antalet kundrelationer ökade markant och den färdigutvecklade tekniken är nu i bruk. 2023 räknar man med en kraftig ökning av omsättningen och redan under det tredje kvartalet ska Radio Innovation nå lönsamhet.
”Vi har gått från ett tiotal potentiella kunder till att ha över 80 kundkontakter runtom i världen. 2022 fick vi våra första betalande kunder. Produkten har faktiskt fått visa vad den går för”, säger Dusyant Patel.
Effektiv organisation
Bolaget verkar på en marknad med gigantiska aktörer där flertalet har omkring 100 000 anställda.
Trots detta har det slimmade teamet på 12 anställda åstadkommit en enastående produkt som revolutionerar marknaden.
”Har du en produkt som är snabbare, bättre och billigare slår du dina konkurrenter”, säger Dusyant Patel.
Radio Innovation arbetar exempelvis nära Meta (som äger Facebook och Instagram) och den mycket stora operatören Orange.
Vill du veta mer om Radio Innovation? Bolagets hemsida hittar du här
Vill du hitta fler spännande investeringar? Spana in PS Small Cap
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.