Obetalda fakturor är ett växande problem för svenska företagare. Samtidigt oroar sig många för hur de ska kunna betala löner och leverantörer. I takt med det ökar även skulderna.
Säkra bolagets betalningar i oroliga tider
En orolig marknad gör att många företag ställs inför en situation som de kanske inte varit i tidigare.
Därför söker många hjälp
Det kan vara att man tillfälligt behöver hjälp med finansiering för att stötta sin likviditet.
Det kan även vara att hitta finansieringslösningar åt företagen för att de ska kunna hjälpa sina kunder att köpa varor och tjänster på delbetalning.
Med stigande kostnader inom många områden kan även privatpersoner få svårigheter att betala.
Då är det viktigt att ha en stabil partner för sina faktureringsprocesser så man säkrar att få betalt från sina kunder.
Att få betalt – en självklarhet
”Många företagare blir oroliga, besvikna och omotiverade när de inte får betalt för det goda jobb de har gjort. Därför söker de hjälp hos PayEx som ger dem finansiell trygghet”, säger Niklas Levin, försäljningschef på PayEx.
“Vi hjälper våra kunder med allt från att skicka ut fakturor till inkasso så att vi kan säkra betalningar även från de konsumenter eller företag som har svårigheter att betala.”
Bolaget sätter upp betalprocesser som säkerställer att deras kunder får betalt från sina kunder på ett effektivt sätt.
Som kund till PayEx innebär det att man inte behöver lägga egna resurser på att investera i system och personal.
Det ekonomiska läget kräver flexibilitet
Behoven ser olika ut för olika företag vilket innebär att färdiga paket och standardlösningar sällan fungerar. Därför är det viktigt att kunna erbjuda kunderna tjänster utifrån deras behov.
”Vi har en bredd inom detta område som gör att vi kan paketera ihop lösningar som passar varje kunds behov.”
Svårare att få krediter
Niklas Levin berättar att de märker av en växande oro hos många företag.
Det är svårare att få krediter i dagens marknad, svårare att få in riskkapital i företagen vilket gör att fler företag nu har mer fokus på lönsamhet än på tillväxt.
”Vi har möjlighet att hjälpa många företag med de problem de ställs inför nu. Det kan vara allt från att de låter oss hantera deras fakturering för att sänka sina kostnader och öka betalgraderna från sina kunder. Vi kan stötta med finansiering för att stärka likviditet eller hjälpa kunderna att växa”, avslutar han.
Om PayEx
PayEx är en nordisk grupp med cirka åttahundrafemtio medarbetare i fyra länder och sedan 2017 ett helägt dotterbolag till Swedbank.
Sedan starten på Gotland 1972 driver vi utvecklingen inom vår bransch och är idag Nordens främsta experter på fakturerings- och finansieringstjänster.
Vi hjälper dagligen våra kunder med alla typer av tjänster inom rating och billing, faktura- och reskontrahantering, inkasso, kredithantering och finansiering.
För mer information om oss och vårt utbud, besök payex.se
Läs mer: Framtidens mobilnätsantenn – snabbare, bättre, billigare
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.