Fintechbolaget Plexian har utvecklat en datadriven betalningstjänst som optimerar lojalitetslösningar för medlemsorganisationer. Bolaget ska nu börsnoteras på Nasdaq First North Growth Market och genomför en nyemission på 38 Msek med möjlighet till en övertilldelningsoption på 2 Msek.
Fintechbolag för kundklubbar noteras
Mest läst i kategorin
Teckningsperioden har löpt ut.
Teckningstiden löper mellan 16 mars och 30 mars 2021.
Plexians egenutvecklade produkt Edge befinner sig som en spindel i nätet mellan medlemsorganisationer, användare och handlare som ställer erbjudanden.
Med låga kostnader för att rekrytera användare och kontroll över det gränssnitt som interagerar med slutkunden siktar Plexian på att växa kraftigt.
Emissionslikviden ska gå till att vidareutveckla Plexians digitala plattform och till expansion av tjänsten med fler partners.
Datadriven lojalitetslösning
Plexians affärsmodell bygger på samarbeten med organisationer vars medlemmar får ett erbjudande om att koppla sina medlemskap till Plexians betalkort.
”Vår konkurrensfördel är just sättet som vi genererar kunder på”, berättar Staffan Mattson, vd för Plexian.
På det sättet blir kostnaden för att rekrytera en ny användare låg eftersom bolaget konverterar en befintlig medlem till det egna ekosystemet.
”Det vi gör är att surfa på den våg som vår partner redan har skapat”, fortsätter Staffan Mattson.
Efter att en medlem börjar att använda sitt kort och genererar transaktionsdata kan Plexian rikta skräddarsydda erbjudanden baserat på tidigare köp – på ett liknande sätt som matvarukedjor arbetar.
Fördelaktigt för alla parter
Den större delen av Plexians intäkter kommer i nuläget från de cirka 60 unika handlarna som har ingått avtal för att marknadsföra sina erbjudanden på bolaget lojalitetsplattform.
För varje genomfört köp får Plexian och medlemsorganisation en kommission samtidigt som användaren får en återbäring på köpet.
”Vi har en bra situation så till vidare att vi genererar intäkter direkt. Så fort den första transaktionen görs skapar det intäkter hos Plexian”, säger Staffan Mattson.
Hög tillväxt
Bolaget siktar på ett positivt kassaflöde under 2022 men riktar samtidigt in sig på en aggressiv tillväxttakt vilket självklart påverkar lönsamheten.
Utöver att kraftigt öka antalet användare ska bolaget även addera flera intäktsvertikaler för att nå sina mål.
Inte minst ska en utpräglad kreditfunktion integreras i bolagets erbjudande och en internationell expansion står på kartan.
Erbjudandet i sammandrag
Erbjudandet omfattar 950 000 Units, bestående av nya aktier som Bolaget emitterar samt teckningsoptioner av serie TO2 som innehas av Bolaget.
Teckningsperiod: 16 mars 2021 – 30 mars 2021.
Teckningskurs: 40 SEK per Unit, motsvarande 5,0 SEK per aktie. En Unit består av åtta (8) nyemitterade aktier och en (1) vederlagsfri teckningsoption av serie TO2. Courtage utgår ej.
Emissionsbelopp: Plexian tillförs 38 MSEK före avdrag för emissionskostnader vid full teckning i Erbjudandet. I det fall full övertilldelning sker kan Bolaget tillföras ytterligare 2 MSEK före avdrag för emissionskostnader.
Värdering: Cirka 33 MSEK före emissionen.
Teckningsåtaganden: Cirka 29 MSEK motsvarande cirka 77 procent av Erbjudandet.
Minsta teckningspost: 135 Units motsvarande 5400 SEK.
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.