Dagens PS
Detta är en sponsrad artikel

Fintechbolag för kundklubbar noteras

Plexian
Med låga kostnader för att rekrytera användare och kontroll över det gränssnitt som interagerar med slutkunden siktar Plexian på att växa kraftigt.
ANNONS PS Emissionsservice
ANNONS PS Emissionsservice
Uppdaterad: 17 mars 2021Publicerad: 17 mars 2021

Fintechbolaget Plexian har utvecklat en datadriven betalningstjänst som optimerar lojalitetslösningar för medlemsorganisationer. Bolaget ska nu börsnoteras på Nasdaq First North Growth Market och genomför en nyemission på 38 Msek med möjlighet till en övertilldelningsoption på 2 Msek.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Teckningsperioden har löpt ut.

Teckningstiden löper mellan 16 mars och 30 mars 2021.

Plexians egenutvecklade produkt Edge befinner sig som en spindel i nätet mellan medlemsorganisationer, användare och handlare som ställer erbjudanden.

Med låga kostnader för att rekrytera användare och kontroll över det gränssnitt som interagerar med slutkunden siktar Plexian på att växa kraftigt.

Emissionslikviden ska gå till att vidareutveckla Plexians digitala plattform och till expansion av tjänsten med fler partners.

Datadriven lojalitetslösning

Plexians affärsmodell bygger på samarbeten med organisationer vars medlemmar får ett erbjudande om att koppla sina medlemskap till Plexians betalkort.

Staffan Mattson, vd för Plexian.

Staffan Mattson, vd för Plexian.

”Vår konkurrensfördel är just sättet som vi genererar kunder på”, berättar Staffan Mattson, vd för Plexian.

ANNONS

På det sättet blir kostnaden för att rekrytera en ny användare låg eftersom bolaget konverterar en befintlig medlem till det egna ekosystemet.

”Det vi gör är att surfa på den våg som vår partner redan har skapat”, fortsätter Staffan Mattson.

Efter att en medlem börjar att använda sitt kort och genererar transaktionsdata kan Plexian rikta skräddarsydda erbjudanden baserat på tidigare köp ­– på ett liknande sätt som matvarukedjor arbetar.

Fördelaktigt för alla parter

Den större delen av Plexians intäkter kommer i nuläget från de cirka 60 unika handlarna som har ingått avtal för att marknadsföra sina erbjudanden på bolaget lojalitetsplattform.

För varje genomfört köp får Plexian och medlemsorganisation en kommission samtidigt som användaren får en återbäring på köpet.

”Vi har en bra situation så till vidare att vi genererar intäkter direkt. Så fort den första transaktionen görs skapar det intäkter hos Plexian”, säger Staffan Mattson.

Hög tillväxt

Bolaget siktar på ett positivt kassaflöde under 2022 men riktar samtidigt in sig på en aggressiv tillväxttakt vilket självklart påverkar lönsamheten.

ANNONS

Utöver att kraftigt öka antalet användare ska bolaget även addera flera intäktsvertikaler för att nå sina mål.

Inte minst ska en utpräglad kreditfunktion integreras i bolagets erbjudande och en internationell expansion står på kartan.

Erbjudandet i sammandrag

Erbjudandet omfattar 950 000 Units, bestående av nya aktier som Bolaget emitterar samt teckningsoptioner av serie TO2 som innehas av Bolaget.

Teckningsperiod: 16 mars 2021 – 30 mars 2021.
Teckningskurs: 40 SEK per Unit, motsvarande 5,0 SEK per aktie. En Unit består av åtta (8) nyemitterade aktier och en (1) vederlagsfri teckningsoption av serie TO2. Courtage utgår ej.
Emissionsbelopp: Plexian tillförs 38 MSEK före avdrag för emissionskostnader vid full teckning i Erbjudandet. I det fall full övertilldelning sker kan Bolaget tillföras ytterligare 2 MSEK före avdrag för emissionskostnader.
Värdering: Cirka 33 MSEK före emissionen.
Teckningsåtaganden: Cirka 29 MSEK motsvarande cirka 77 procent av Erbjudandet.
Minsta teckningspost: 135 Units motsvarande 5400 SEK.

Prospekt
Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

ANNONS PS Emissionsservice
ANNONS PS Emissionsservice

PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS PS Emissionsservice
ANNONS PS Emissionsservice

PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]