Nyhetsbrevet har gått från ”slasktratt” till många varumärkens starkaste och i flera fall mest lönsamma kommunikationskanal. Men det krävs att man jobbar på rätt sätt och inte låter produktägarna ta över.
Expert: "Det är förödande för ditt varumärke"
Och just det sistnämnda är viktigt. För lika snabbt som ett varumärke kan få explosionsartad utveckling – med ganska små och enkla medel – så kan ett varumärke skjutas i sank på nolltid.
Den som gör fel för många gånger riskerar att sticka hål på varumärkens kanske största möjlighet, menar Mikael Gullström, vd för contentbyrån Content Lab.
Fantastiska resultat – eller sargat varumärke
Enligt honom tenderar både startups och etablerade bolag att underskatta nyhetsbrevets potential. Stora budgetar läggs på sociala medier och influensers medan den mest intima, digitala dialogen ofta glöms bort.
“Många företag i dag har inte förstått. Man använder nyhetsbrevet som en produktkanal till sin viktigaste publik. Men egentligen är detta helt ointressant för många i målgruppen.”
Med över 25 års erfarenhet inom content marketing och CRM beskriver Mikael Gullström sig som en inbiten nyhetsbrevsnörd. Därför gör det extra ont i hjärtat när han ser spännande företag “köra sönder” sina mest lojala kunder eller läsare med innehåll som är helt ointressant.
Rabattpriser inte intressant
”Har man byggt upp en publik måste man underhålla den med relevant content som de faktiskt är intresserade av. Att skicka ut en produktartikel med röd splash och rabatt är inte det. Varumärken måste ta positionen att vara det som faktiskt intresserar publiken.”
Under sin karriär har Content Lab-grundaren jobbat med allt från storbanker till byggjättar. Men oavsett bransch brister kunskapen ofta i hur man engagerar en målgrupp. De mest basala delarna i en marknadsplan får många gånger lämna plats för andra kommunikativa satsningar, konstaterar han.
“Det är väldigt få av de företag vi träffar som har gjort en läsarundersökning om vad deras publik faktiskt är intresserad av. Marknadsavdelningen måste ställa sig frågan vad effekten blir om man har hög kontaktfrekvens men för låg kvalitet”, säger han retoriskt och fortsätter:
“Förödande för varumärket”
“Svaret är förstås att det är förödande för varumärket. Att inte värna om publikens intresse och bara låta nyhetsbrevet bli en pushkanal för produktägare kan få en extremt negativ varumärkespåverkan.”
Men verkligheten är inte riktigt så nattsvart som den kanske låter, understryker Mikael Gullström. Faktum är att knepen för att återskapa verksamhetens mest lönsamma kanal är både enkla och konstnadseffektiva, menar han.
Och just därför sjösätter Content Lab nu den första i vad som kommer att bli en serie workshops under hösten, med inriktning på säljdrivande content marketing.
Avslöjar proffsens hemliga knep
Med start den 26 september bjuder man in till ett fullspäckat seminarium där Content Lab avslöjar de enkla men värdefulla metoder som Mikael Gullström och hans team samlat på sig under decennier.
KLICKA HÄR OCH SÄKRA DIN PLATS
Content Camp: Smartare nyhetsbrev – från slasktratt till företagets effektivaste kommunikationskanal lär dig knepen som proffsen använder, varje dag, för att maximera företagets lönsamhet och intäkter >
OBS! Det är många som anmäler sig – seminariet har ett begränsat antal deltagare.
Detta är en sponsrad artikel i samarbete med Content Camp.