I spåren av pandemin har våra konsumtionsmönster drastiskt förändrats. Försäljningen inom e-handeln har växt explosionsartat under 2020 och allt pekar på att den trenden kommer att fortsätta. Inte minst drivet av stark efterfrågan på tillväxtmarknaderna.
E-handelsboom skapar flera investeringsmöjligheter
Mest läst i kategorin
Trenden skapar sällan skådade investeringsmöjligheter för förvaltarna bakom fonden som av Privata Affärer utsetts till årets globalfond: Öhman Global Growth.
E-handeln fortsätter blomstra
”Tillväxten i e-handeln var stark redan före pandemin, men nu har den fullständigt exploderat. Pandemin har lett till att vi lägger alltmer pengar på att handla konsumtionsvaror online. Och den trenden menar vi är strukturell. Även efter pandemin kommer e-handeln blomstra”, säger Filip Boman fondförvaltare med ansvar för teknologisektorn och fortsätter:
”Såväl de stora breda e-handlarna som nischade aktörer upplever stark försäljningstillväxt. I takt med att konsumenter blir allt vanare att använda digitala kanaler för konsumtion bedömer vi att nischaktörerna kan komma att ta en större del av kakan”, säger Filip som nämner det amerikanska bolaget Etsy som fonden investerat i.
Konsumenter letar alternativ till jättarna
”Etsy har ett speciellt fokus då man erbjuder handgjorda artiklar till skillnad från de stora jättarna som säljer lite av allt. Om man till exempel är en konstnär kan man sälja sina verk över Etsy och nå en global publik raskt. Bolaget växer snabbt och har till och med fått vitsord från Tesla-grundaren Elon Musk, vilket brukar vara välkommen gratisreklam. Vi bedömer att konsumenter kommer leta alternativ till Amazon och Wish när omställningen mot e-handel går in i en mer mogen fas. Det gynnar Etsy”, menar Filip.
Samtidigt som e-handeln växer ställs ökade krav på fungerande logistikkanaler. Fördröjda leveranser har blivit ett vanligt problem under den intensiva tillväxten som pandemin medfört. Enligt ”IBM’s U.S. Retail Index” har 36 procent av e-handelskonsumenterna upplevt betydande förseningar som ett resultat av covid-19, vilket Filip menar sätter ett annat intressant investeringsområde i fokus; logistikhubbar och -fastigheter.
Kommer krävas större lager och logistikcenter
”Infrastrukturen som krävs för att tillgodose e-handelns explosiva tillväxt har hamnat på efterkälken. Det kommer krävas stora investeringar från e-handlarna för att bygga ut sina lager och logistikcenter”, säger Anna Dahlstedt, fondförvaltare med ansvar för fastighetssektorn.
Ett bolag som Anna lyfter fram i sammanhanget är japanska Lasalle Logiport som fonden investerat i.
”Bolaget gynnas av den starka trenden mot logistikfastigheter och har byggt en portfölj av strategiska innehav i områden som Tokyo och Osaka där efterfrågan är stabil och växande. Lasalle har lång erfarenhet och djup lokal förankring och expertis, vilket vi tror kommer vara avgörande för att framgångsrikt växa fastighetsportföljen och ta vara på e-handelns fortsatta framfart”, menar Anna.
Strukturell trend
Filip Boman menar att den explosiva tillväxten i e-handeln som skedde under fjolåret sannolikt kommer mattas något när vaccinet får fäste, men att övergången till digitala konsumtionskanaler är en strukturell trend såväl bland privatpersoner som företag.
”All data tyder på att vi i större utsträckning föredrar att använda digitala kanaler för konsumtion och handel. Det gäller både “business to business” och “business to consumer”. Vi kommer säkert se en liten tillbakagång i försäljning när konsumenter spenderar mer pengar på tjänster och upplevelser igen. Men vi menar att den långsiktiga tillväxten för e-handel ser otroligt attraktiv ut och erbjuder mycket intressanta investeringsmöjligheter på sikt. Inte minst drivet av stark efterfrågan på tillväxtmarknader,” avrundar Filip.
Läs mer: Låt proffsen göra jobbet när du investerar globalt
Kort om fonden:
Öhman Global Growth är en aktivt förvaltad globalfond som investerar hållbart i bolag med hög förväntad tillväxt och med produkter och tjänster baserade på teknisk innovation.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.