60 procent av alla förändringar som görs på en e-handelssajt ger inga resultat eller gör saker sämre.
“Magkänslan är död. Vi måste agera på data, och det är enklare än någonsin att göra det”, säger Lukas Rogvall på Symplify.
Förändringarna att undvika: “60 procent skjuter sig i knät”
Mest läst i kategorin
När en person ogillar en produkt eller upplevelse så är sannolikheten tio gånger högre att personen berättar det vidare till sina vänner, nära och kära än om personen är nöjd med produkten eller upplevelsen.
“Det här händer ju hela tiden, för alla varumärken, alla företag oavsett om man vill det eller inte. Typiskt sett så är vi mycket mer benägna att varna våra nära och kära för dåliga upplevelser än vi är att rekommendera positiva upplevelser”, säger Victor Wennerholm, vd på ReDeal som hjälper marknadsförare att nå vänkretsen till deras befintliga bästa kunder.
Kan få stora genomslag
Det är en av anledningarna till att man behöver vara ytterst försiktig med att förändra ett vinnande koncept om man till exempel driver en e-handel. Negativa förändringar kan få stora genomslag.
“Folk spenderar miljoner på att skjuta sig själv i knät”
Lukas Rogvall, expert på konverteringsoptimering på Symplify, säger att deras tester visar att bara 30-40 procent av förändringarna ger ett positivt resultat. 60 procent ger inga resultat alls, eller gör saker sämre.
“Folk spenderar miljontals kronor på att skjuta sig själv i knät med 60 procent sannolikhet emot sig. Det är rätt sjukt ändå”, säger Lukas Rogvall.
Uppmaningen: Gör ett test
Lösningen är simpel – gör ett test och analysera resultatet innan förändringarna blir permanenta.
“Magkänslan är död. Vi måste agera på data, och det är enklare någonsin att göra det”, säger Lukas Rogvall.
Att jobba datadrivet är vägen till framgång
Victor Wennerholm håller med:
“Att jobba datadrivet är vägen till framgång. Helt oavsett om man jobbar med marknadsföring eller optimeringen av en hemsida.”
“Eller redaktionellt innehåll, för den delen”, säger Lukas och syftar på Dagens PS: “Vad ger klick på en artikel, vad ger nöjda kunder långsiktigt som gör att de fortsätter att läsa en tidning. Det handlar om att samla in och analysera data på rätt sätt.”
Läs mer: Bästa tipsen från e-handelsspecialisterna
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.