Den samlade europeiska motorpressen vet det liksom nöjda kunder runt om i Europa. SEAT Ateca är en vinnare som många svenskar, av någon outgrundlig anledning har kvar att upptäcka. Men det gäller att snabba på därför att 1 juli träder bonus-malus i kraft och då ändras fordonsskatten för alla nya bilar!
Det är ingen hemlighet – så varför tveka
Mest läst i kategorin
Men även om fordonsskatten går upp under de närmaste 3 åren så är SEAT Ateca ändå ett av de bästa tjänstebilsvalen på marknaden därför att få bilar kan erbjuda så mycket för så lite. Det gäller bara att öppna sinnena och ta till sig det faktum att SEAT på senare år har skapat bilar som den internationella pressen ger toppbetyg för följande anledningar:
Teknik
SEAT Ateca är byggd på Volkswagen Groups skalbara MQB-plattform, samma som du hittar hos bl.a. VW Tiguan VW Golf och Audi Q2. Dessutom innehåller den i stort sett samma teknik, förarstöd och säkerhetssystem som sina kusiner.
Design
SEAT har tagit positionen som det sportiga alternativet i Volkswagen Groups stora utbud. Det märks på de linjer som är karaktäristiska för SEAT och just Ateca FR är ett tydligt exempel på detta. Den sportiga exteriören får bilintresserade att vända på huvudet och inte heller interiört har man sparat på den sportiga känslan.
Komfort
Även komfortdetaljerna är i princip desamma. Sköna stolar fram, komfortabelt baksäte för minst två vuxna och ett bagageutrymme som lätt rymmer semesterpackningen eller ett kylskåp när man fäller baksätet. Dessutom är den bättre ljudisolerad än de flesta konkurrenterna i samma prisklass.
Köregenskaper
Även här är motorjournalisterna överens. SEAT Ateca FR har härliga köregenskaper som speglar det spanska temperamentet i en härlig kombination av sportig körglädje som med fyrhjulsdriften levererar en fantastisk väghållning och långfärdsvagnens komfort. Tack vare en låg förbrukning bjuder SEAT Ateca FR dessutom på en utmärkt ekonomi.
Kvalitet
Inte heller här har SEAT tagit några genvägar utan istället säkerställt att alla detaljer ska vara på minst samma höga nivå som övriga produkter inom Volkswagen Group. Materialvalet och passformerna håller faktiskt en högre klass än vad man normalt hittar hos bilmärken i samma prisläge.
Ekonomi
Detta är den spanska tillverkarens paradgren. Trots att man utrustat Ateca FR nästan till bristningsgränsen med fyrhjulsdrift, förarstöd, säkerhets- och komfortdetaljer och en härlig bensinmotor, så hamnar den på endast 284 900 kr! Det innebär ett förmånsvärde på låga 1 858 kr och det är nästan oslagbart!
Testbilens data
Motor
Turbomatad fyrcylindrig bensinmotor på 190 hk och 320 Nm vridmoment. 0-100 km/h avverkas på 7,4 sek och toppfarten är spärrad på 212 km/h. Den blandade förbrukningen är 7,0 l/100 km och CO2 utsläppet ligger på 159 g/km.
Mått/vikt
Axelavstånd 264 cm, längd 436 cm, bredd 184 cm, höjd 161 cm. Markfrigång 18 cm. Tjänstevikt 1 589 kg, max släpvagnsvikt 1 900. Tank 55 liter.
Ekonomi
Förmånsvärde: 1 858 kr / Årlig skatt efter 2018-07-01: 6 083 kr
Klicka här för övriga Ateca modeller
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.