Sjöfarten står för stora koldioxidutsläpp och Rederi Gotland gör nu enorma förändringar när fartygen ska gå över från olja till vätgas.
Då går Gotlandsfärjan på fossilfri vätgas
Är du en av de 1,8 miljoner som varje år tar färjan till Gotland? Sjöfarten orsakar enorma koldioxidutsläpp men Rederi Gotland gör nu enorma förändringar när deras fartyg ska gå över från olja till vätgas. Målet är att en del av den gröna vätgasen ska produceras på Gotland.
Utsläppen för vägtransporter minskar ganska stadigt men det går inte alls lika snabbt för utsläppen inom sjöfarten. Men flera spännande och viktiga projekt pågår för att vända utvecklingen. Ett exempel handlar om Sveriges äldsta passagerarrederi, Rederi AB Gotland, som tänker satsa på vätgasdrivna passagerarfartyg.
Positivt för samhällsutvecklingen
Rederi AB Gotland, bildades 1865 för att skapa stabilitet och god utveckling på Gotland och i dag har dotterbolaget Destination Gotland 1,8 miljoner passagerare per år. Effektiva, pålitliga, och i framtiden klimatomställda, färjetransporter till och från Gotland har varit väldigt positivt för samhällsutvecklingen på ön.
År 2019 släppte sjöfarten i hela Sverige ut 706 000 ton koldioxid och Rederi Gotland stod för cirka 155 000 av dessa ton.
Sjöfarten står inför en utmaning
“Sjöfart är ett energieffektivt sätt att transportera både gods och människor, sen har sjöfarten en utmaning, vi är väldigt beroende av fossila bränslen, därför pågår det nu flera olika initiativ inom sjöfarten för att klara av klimatomställningen”, säger Rederi AB Gotlands vd Håkan Johansson i Rejlers Play.
Han berättar att rederiets två senaste nybyggda färjor som går för Destination Gotland i största utsträckning drivs av flytande naturgas, LNG, som innebär att de släpper ut 20 procent mindre koldioxid. De har även en inblandning av fossilfri flytande biogas, LBG.
“De här stegen har gjort att vi släpper ut mindre i dag än vi har gjort tidigare,” berättar Håkan Johansson.
Se hela avsnittet med Håkan Johansson i Rejlers Play här
Nästa generations färjor
Rederi Gotlands projekt för nästa generations färjor handlar om vätgasdrift och ger möjlighet till en helt fossilfri sjöfart. Rederiet påverkas mycket av de skyhöga bränslepriser som kriget i Ukraina har orsakat, med ambitionen med klimatomställning började långt innan denna påverkan.
“Vi lanserade faktiskt vår första version av ett vätgasdrivet fartyg på vår årsstämma 2009, där vi såg framför oss ett vätgasdrivet fartyg”, säger Håkan Johansson..
Han menar att det var framtidsspaning på den tiden och berättar att rederiet sedan dess har jobbat mycket med teknikutveckling och i dag ser möjlig teknik att implementera på nästa generations fartyg som kan ge vätgasdrift inom ett par år.
Viktigt varifrån energin kommer
Det är också viktigt att tänka på sådant som varifrån man köper sin olja och med kriget i Ukraina är det en viktig fråga för Rederi Gotland.
“Vi har våra energileveranser från annat håll än från östra Europa och den gas som vi använder, både naturgasen och biogasen levereras i dag från Norge”, säger Håkan Johansson i Rejlers Play.
EU:s utsläppshandel
I framtiden ska sjöfarten ingå i EU:s utsläppshandel, vilket är nytt och det tycker Rederi Gotland är väldigt bra, berättar Håkan Johansson.
“Vi har sen ett antal år tillbaka en ambitiös klimatfärdplan där vi kommer sänka våra utsläpp med 70 procent fram till 2030 och bli klimatneurtala 2045, framförallt med det första projektet med en vätgasdriven färja i drift före 2030 och sen på sikt konvertera hela flottan till vätgasdrift”, säger Håkan Johansson i Rejlers Play.
Han tillägger att det är viktigt och att det måste kosta att släppa ut koldioxid för att omställningen ska snabbas på.
Batterier och vätgas
Vissa rederier satsar på batterier men Rederi Gotland satsar på vätgas. Håkan Johansson förklarar att det beror på vilket behov man har och att för Rederi Gotland handlar det om att bibehålla Gotlands avstånd till det svenska fastlandet då det har varit gynnsamt för samhällsutvecklingen.
Restiden i dag är drygt tre timmar och utgångspunkten har varit att inte flytta Gotland längre bort från fastlandet, vilket talar för vätgas eftersom det ger en högpresterande färja utan att farten minskas.
Flexibel bränslelösning
Det fartyg som utvecklats är ett kombinerat turbindrivet ropaxfartyg som i grunden drivs av en gasturbin, fördelen är att det ger en flexibel bränslelösning där fartyget kan drivas enbart med vätgas, men också med naturgas, biogas och med andra drivmedel som kan komma i framtiden.
Det viktigaste är att bränslet är fossilfritt och därför tror Rederi Gotland mest på vätgas, även om biobränsle också är fossilfritt.
“Men vi tror att det kan vara svårt att få fram så mycket biogas att vi kan gå på hundra procent biogas”, säger Håkan Johansson i Rejlers Play.
Viktigt med grön vätgas
Det kommer även behövas enorma mängder vätgas som ska produceras någonstans och den ska dessutom vara grön.
“Vi är engagerade i flera olika projekt för att skynda på produktionen och framställandet av fossilfri vätgas både på fastlandet och på Gotland”, säger Håkan Johansson.
Intresserad av samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Margot Wallström om Putin och Nato
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.