Modeindustrin håller på att stöpas om från grunden. Secondhand är nu ett av de snabbast växande marknadssegmenten. Flera faktorer spelar in – allra viktigast är dock en förändrad efterfråga hos konsumenter.
Cirkulära trenden förändrar branscher – se tillväxten
Mest läst i kategorin
Hållbarhetsfokus har haft en betydande påverkan på hur folk väljer att handla kläder.
I takt med att klimatförståelsen har ökat hos konsumenter är nu secondhand-källor ett av de snabbast växande segmenten inom klädindustrin.
I dagens samhälle känner konsumenter en stolthet över att handla kläder från secondhand-källor, visar Threds Up 2020 Resale Report.
Ökad efterfråga för hållbara alternativ
Efterfrågan för secondhand-kläder har ökat brett men det är framför allt den så kallade Generation Z som har drivit på tillväxten inom segmentet.
Marknaden för secondhand-kläder väntas mellan 2019 och 2029 att växa nästan dubbelt så snabbt som marknaden för segmentet fast fashion – vilket innefattar låga priser och hög omsättningstakt på klädesplagg.
Utvecklingen är dock inte begränsade till en yngre generation. Försäljningen av kläder i USA väntas att öka enbart inom secondhand- och e-handelssegmenten.
Även inom Sverige är trenden stark.
Ett svenskt bolag som driver på hållbarhetstrenden i den svenska modebranschen är Yaytrade – som har skapat en e-handelsplattform som integrerar försäljning av second hand-kläder med försäljning av modeföretags restlager.
”Vår ambition är att samarbeta med fashion-aktörerna på global nivå. Vi har en stark position i Sverige och driver mycket av utvecklingen och digitaliseringen av secondhand och sample sales”, säger Matilda Zimmerman, marknadschef på Yaytrade och fortsätter:
”Vi påverkar både hur e-handeln och – inom några år även hur den fysiska handeln kommer fungera framåt. Ur ett kundperspektiv tycker jag det är ganska betryggande att en modern aktör som Yaytrade driver det här och inte de gamla aktörerna.”
Premiumkläder
Den ökade efterfrågan på secondhand-kläder innebär dock inte att konsumenter väljer bort premiummärken.
I stället gäller det motsatta – yngre konsumenter visar i en allt större utsträckning på en ökad efterfråga för hållbara premiumplagg, enligt en rapport från Mordor Intelligence.
”En indikation på att branschen är under förändring ser vi tydligt i våra samarbeten med influencers där deras följare efterfrågar en mer hållbar approach på samarbeten”, säger Matilda Zimmerman.
”Influencerprofilen 2021 är en contentskapare men framförallt en entreprenör. Att bygga ett långsiktigt brand och utmana samarbetsmodeller blir lika viktigt för dem som för oss när konsumenternas efterfrågan förändras”, fortsätter hon.
I sin helhet väntas den globala marknaden för premiumkläder att växa med cirka tre procent årligen under de nästkommande åren.
Flera faktorer pekar dock på att nya försäljnings- och marknadsföringskanaler kommer bli allt viktigare.
Inte minst lär betydelsen av en stark närvaro på sociala medier öka för att upprätthålla en stark kundrelation.
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.