Sprint Bioscience tar fram nya forskningsprojekt för cancerläkemedel, vilka sedan säljs till de stora läkemedelsbolagen. Den royalty som delas ut kan leda till stora intäkter. “Vi har ett potentiellt avtalsvärde på 470 miljoner dollar”, säger vd Jessica Martinsson till Dagens PS.
Cancerforskningens motor gästar Finansräven
Mest läst i kategorin
Finansräven träffar Jessica Martinsson, som under 11 år har jobbat med Sprint Bioscience för att ta fram nya cancerläkemedel. Som med all annan forskning är utgången i de olika projekten långt ifrån given, men hon ser ändå att runt en på tio lyckas ta sig hela vägen till marknaden.
Hur många projekt måste man starta rent statistiskt för att nå fram till ett läkemedel?
“Jag skulle säga att med modern statistik chansen att ta sig hela vägen till marknad från en klinisk studie ungefär tio procent”
Men man kan bli lönsam även om man inte blir ett läkemedel?
“Absolut, från och med att vi har ingått i ett avtal så är det vinst in i bolaget för det enskilda projektet. Under det första projekt vi gjorde ett licensavtal om gjorde vi vinst och vi fortsatte att ha intäkter på det. Det visar ju att vi har hittat en nisch där vi på många sätt kan få intäkter”, säger hon.
Flera aktiva licensavtal
En källa till Sprint Biosciences framgång är rekryteringen av talangfull personal. Företaget har idag ett 30-tal anställda med erfarenhet från olika delar av läkemedelsvärlden.
“Vi har rekryterat flera personer från Astra Zenekas lokaler i Södertälje. Och andra delar av svensk läkemedelsindustri. /…/ Vi har fortsatt att plocka russinen ur kakan ur den jätteduktiga personal som finns här i Sverige”, säger Jessica Martinsson.
Företaget har flera projekt på gång, och de finansiella möjligheterna finns där för de projekt som bär frukt och blir licensierade läkemedel.
“Fram till idag har vi gjort tre olika licensavtal där två fortfarande är aktiva och vi har ett potentiellt totalt avtalsvärde på 470 miljoner dollar när det här kan bli ett färdigt läkemedel”, säger hon.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.