Små förändringar kan göra stor skillnad. Koll på din data kan leda både till bättre användarupplevelse och högre försäljningssiffror. Här är bästa tipsen från e-handelsspecialisterna.
"Bästa källan till information i världen"
När du handlar något på en e-handelssajt så pågår det ständigt ett experiment där det samlas data på dig när du shoppar, för att företagen ska kunna sälja mer.
Det kan låta lite skrämmande att det du gör på internet spåras och data samlas in för att företag ska kunna öka sin försäljning.
Var ‘the good guy’
“Ofta demoniseras data, med Cambridge Analytica-skandalen och allt det där. Men man blir nästan ‘the good guy’ om man på ett smart sätt, ett duktigt sätt, använder sin data. När det kommer till användarupplevelsen: Det gäller att nyttja sin data för att skapa en bättre användarupplevelse vilket i sin tur ofta genererar en högre kundnöjdhet”, säger Lukas Rogvall, expert på konverteringsoptimering på Symplify.
Det gäller att nyttja sin data för att skapa en bättre användarupplevelse vilket i sin tur ofta genererar en högre kundnöjdhet
Han menar att alldeles för många företag missar centrala delar när de ska utveckla sina sajter, nämligen att testa och mäta om ändringarna fungerar. Det ger en konkurrensfördel för de största företagen, och de som vet hur man jobbar med sin data.
“När du kommer in på en stor e-handel idag, som nelly.com, nakd.com eller vilken som helst annars i Norden egentligen, så kommer du alltid vara en del av ett experiment med så kallade A/B-tester som går ut på att isolera en förändring. Ser man på hur de jobbar på jättar som Facebook, Amazon, Netflix så sker inga förändringar utan att de testas samtidigt.”
En personlig rekommendation slår allt
Förutom att göra användarupplevelsen bättre för de befintliga kunderna på sajten så handlar många verksamheter om att få fler att bli intresserade och därmed kunna växa. Det finns många sätt att marknadsföra sig på, men ett sätt är bättre än alla andra.
En rekommendation från någon du känner är den pålitligaste källan till information
“En rekommendation från en person du känner är den pålitligaste källan till information i hela världen. Det är sant för alla marknader överallt”, säger Victor Wennerholm, vd på Redeal.
Smarta företag systematiserar rekommendationsflödet i olika delar i kundresan så det blir en integrerad mekanik och sker mycket oftare än annars, berättar Victor.
“Många företag och varumärken har ju väldigt nöjda kunder som gärna skulle tipsa sina vänner om vad de gillar med företaget om de bara kunde, det är den kraften man ska dra nytta av och växa med.”
“Personliga rekommendationer ska vara enkla att utföra för den som utför dem, de måste uppfattas som personliga för mottagaren, och de ska ske i en kanal där avsändaren och mottagaren normalt sett pratar med varandra. Då kan man få väldigt, väldigt bra utfall och en stor spridning på det”, säger Victor Wennerholm.
Läs mer: Här är Sveriges mest framgångsrika e-handelsföretag – Dagens PS
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.