Stora svängningar i kurserna – den så kallade volatiliteten – är något som skrämmer bort en del investerare från krypto. Men det är också en möjlighet.
Använd volatiliteten i krypto till din fördel
För Hilbert Group är de stora svängningarna i priserna på kryptovalutor inte något att frukta. Snarare något att tjäna pengar på.
“Våra algoritmer tjänar pengar på den höga volatiliteten”, säger Magnus Holm, chief investment officer (CIO) på och en av grundarna av Hilbert Group.
Strategin går att använda även på andra marknader, men i den högvolatila kryptovärlden är effekterna större.
“Kommer sakta gå ner”
“Krypto har i runda slängar 100 procent årlig volatilitet, medan den vanliga börsen ligger på cirka 20 procent volatilitet. Den höga volatiliteten i krypto beror till stora delar på hög leverage (hävstångseffekter) i systemet, men detta kommer sakta gå ner under tiden som marknaden mognar”, säger Magnus Holm.
Att som investerare använda sig av hävstänger i en marknad med så hög volatilitet som kryptomarknaden har, gör att man som investerare även med relativt små hävstänger kan förlora stora delar eller hela sin investering om man är oförsiktig.
Bakom Hilbert Group, som utvecklats till ett investmentbolag som investerar i olika delar av krypto-ekosystemet, står en grupp svenskar med erfarenhet från investmentbanker i London och New York. De flesta har doktorerat i matematik eller teoretisk fysik.
Närmar sig börsnotering
Bolaget närmar sig en börsnotering, och att kryptomarknaden svängt rejält den senaste tiden är inget som skrämmer. Det är tvärtom ett skäl i sig att investera i bolaget.
”Det är symptomatiskt för nya, omogna marknader. Vi tror att det kommer fortsätta på det viset under lång tid framöver”, säger Hilbert Groups vd och medgrundare Niclas Sandström.
”När priserna rör på sig mycket uppstår möjligheter för den som är tålmodig”, säger han.
Läs även: Skakig kryptomarknad eggar Hilbert Group
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.