Dagens PS
Detta är en sponsrad artikel

Ångestfria flygresor snart verklighet

Hör BRAs vd Ulrika Matsgård i Rejlers Play om fossilfritt bränsle, elflyg och hur en hårt ansträngd bransch kommer utvecklas i framtiden. (Foto: Rejlers)
ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD
Uppdaterad: 28 okt. 2022Publicerad: 28 okt. 2022

Flyget står inför stora förändringar när det kommer till den gröna omställningen och den stora frågan är – när blir flygbranchen egentligen grön? I somras tog flygbolaget BRA ett viktigt steg på den resan när de genomförde världens första kommersiella flight på 100 procent förnybart bränsle.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

”Kundernas insikt om att deras val gör skillnad för miljön kommer bara att öka över tid. Nu är vi bara i början av den här resan men både resenärerna och företagen är väldigt intresserade. Många företag har en väldigt uttalad hållbarhetsprofil och vill resa på bästa sätt för sina anställda”, säger BRAs vd Ulrika Matsgård i Rejlers Play.

Det ovan nämnda fallet var mer av ett experiment än en faktisk övergång till flyg med enbart förnybart bränsle. I dag står kostnadsmässiga och tekniska begränsningar fortfarande i vägen, men utvecklingen rör sig snabbt framåt

Hör BRAs vd Ulrika Matsgård i Rejlers Play om fossilfritt bränsle, elflyg och hur en hårt ansträngd bransch kommer utvecklas i framtiden.

100 procent biobränsle till 2030

I dag får man, av tekniska skäl, bara flyga med 50 procent förnybart bränsle i tankarna. Men BRA har ambitiösa klimatmål och ska flyga alla sina inrikesflyg på 100 procent förnybart bränsle år 2030.

För att det ska kunna bli verklighet så krävs det att hela branschen genomgår en förändring. Rätt bränsle måste finnas tillgängligt till rätt pris. Det måste finnas en betalningsvilja hos kunderna och det behövs ett samarbete mellan både flygbolag och olika delar av världen.

”Det sker oerhört många initiativ för att öka tillgången på biobränsle. Det finns många investeringar där avtalen redan är påskrivna och produktionen har börjat. Vi ser att det kommer att finnas tillräcklig med biobränsle inom de närmsta fem åren”, säger Ulrika Matsgård.

Kommersiellt elflyg i luften om sex år

ANNONS

BRA begränsar sig inte till förnybart flygbränsle utan har även projekt på gång med eldrivet flyg. Bolaget har ett samarbete med den svenska elflygstillverkaren Heart Aerospace som pågått i ett år, där man har för avsikt att flyga deras flygplan.

Samarbete omfattar även att stötta Heart Aerospace i utvecklingen av en kommersiell produkt, utbildning av crew och piloter och andra nödvändiga insatser för att komma ut på marknaden så snabbt som möjligt.

”Elflygen kommer att öppna upp nya flygsträckor mellan mindre flygplatser och bli ett alternativ till resor med tåg och bil. Det kommer att bli ett helt nytt sätt att resa som ökar tillgängligheten och som inte har samma klimatavtryck”, säger Ulrika Matsgård.

Läs mer: Energikris en konkurrensfördel för Northvolt

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]