Ett starkt första kvartal som överträffar tidigare förväntningar motiverar en kraftig uppsida i Nasdaq First North-listade Flexion Mobiles aktie. Därmed finns ytterligare uppsida i bolagets aktie enligt en ny uppdragsanalys från ABG Sundal Collier. Analysen höjer värderingsintervallet och bedömer att en rättvisande värdering av bolagets aktie är 23–40 kronor – en uppsida på upp till 250 procent från dagens 16 kronor/aktie.
Spelvärldens snabbväxande doldis visar 250% uppsida
Uppsidan i aktien motiveras främst med att Flexion Mobile överträffat de förväntningar som funnits på försäljningen under det första kvartalet 2022.
Bolaget har också slutit viktiga avtal med nya spel som möjliggjort omgående intäkter, något som medför att försäljningen kan fortsätta öka snabbare än förväntat.
”Flexion Mobile går från styrka till styrka. Vi höjer våra bedömningar rejält baserat på rapporten från det första kvartalet och våra höjda förväntningar på kärnverksamheten. Avvikelserna i kvartalsrapporten och de lovande signeringarna av nya spel bidrar till att vi känner oss ännu mer positiva rörande bedömningen för 2022”, skriver ABG Sundal Collier i sin analys.
Flexion Mobile, som distribuerar mobilspel till Android via alternativa plattformar, har tidigare medverkar i Dagens PS podcast Finansräven. Ta del av avsnittet och bolagets berättelse om den framgångsrika inledningen på året här:
Mer än dubblar försäljningen första kvartalet
Samtidigt som det talas om recession överträffar alltså Flexion Mobile tidigare uppskattningar av bolagets försäljning.
Under årets första kvartal ökade bolaget sin försäljning med 61 procent jämfört med samma period förra året.
Bolagets målsättning för 2022 är att öka försäljningen med 40–60 procent under året, ett mål man alltså överträffar redan första kvartalet.
Dessutom når Flexion Mobile lönsamhet och positiva kassaflöden, något som ABG Sundal Collier inte hade räknat med att bolaget skulle uppnå så här tidigt.
”Med flera stora spel i uppskalning och vårens lovande signeringar av nya spel tror vi att Flexion kommer att hamna närmare den övre delen av sina uppskattningar för årets försäljning” skriver ABG Sundal Collier i analysen.
Hjälper spelutvecklare att hitta nya användare
Flexion Mobile jobbar uteslutande med att distribuera spel via Andriod-plattformen. Bolaget har i dag en mycket angenäm position där intresset bland spelutvecklare ökar rejält för att få distribution via Flexion.
Spelen som bolaget distribuerar omsätter omkring motsvarande 800 miljoner kronor via Google Play och för dessa är Flexion en alternativ plattform som leder till att man når fler användare utanför Google Play.
”Vår roll har vuxit över tid. Vi hjälper spelutvecklare världen över att hitta nya användare och därmed tjäna mer pengar på sina spel. Vi har hittat ett antal distributionsplattformar som spelutvecklare själva inte mäktar med att bearbeta, men det är inga små distributörer, utan motsvarar 10–20 procent av marknaden. Det är exempelvis Samsung, Amazon och Huawei”, säger Jens Lauritzon, grundare och vd för Flexion Mobile.
Läs mer: Amerikanska marknaden hägrar för innovativ spelstudio
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.