Det hyllade fotbollsproffset Alexander Isak har tillsammans med tillverkaren av funktionella sportdrycker IQ Fuel skapat två nya smaker. Inför fotbolls-EM i sommar startar nu en intensiv kampanj för att på allvar sätta IQ Fuel på kartan. Dryckestillverkaren bytte nyligen ägare då Nasdaq First North-listade Frill köpte verkamheten.
Alexander Isak i samarbete med snabbväxande IQ Fuel
IQ Fuel tillverkar och säljer funktionella sportdrycker utan koffein, taurin och socker, vilket göra att de får köpas av personer under 18 år. Produkterna är svensktillverkade med trippelfiltrerat vatten, vilket gör dem så ”rena” att även sportande ungdomar kan dricka dem.
Stjärnskott
I dagsläget finns två produkter, en energidryck och en vitaminberikad vätskeersättning. Sedan starten 2020 har bolaget växt kraftigt och produkterna har redan fått en bred distribution med kunder som ICA, Coop, Willys och Hemköp. Dryckerna finns även att köpa på ett stort antal idrottsanläggningar.
Med hjälp av det 22-åriga stjärnskottet, som i dag spelar i spanska Real Sociedad och tillhör det svenska landslaget, ska IQ Fuel på allvar ta upp kampen med de marknadsledande funktionsdryckerna.
”Tillsammans med IQ Fuel har jag skapat två nya smaker – Lemon/Yuzu och Tropical. IQ Fuels drycker har väldigt bra innehåll, vilket gör att jag verkligen kan stå bakom produkterna, och är anledningen till att jag valde att hoppa på idén”, säger Alexander Isak.
Sportkoppling
Redan från start har IQ Fuel haft en tydlig koppling till sportvärlden. Flera av Sveriges största idrottsorganisationer är knutna till bolaget. Och sedan tidigare samarbetar man med ett flertal stora idrottsprofiler, däribland Ishockeyspelarna Nicklas Bäckström och Jesper Bratt.
”Samarbetet med Alexander Isak gör att vi ytterligare kan utveckla vår distribution, skapa intresse och kännedom för ett hälsosamt alternativ inom funktionella drycker på ett snabbt och effektivt sätt”, säger Peter Blom, VD Frills som tidigare i vår förvärvade IQ Fuel.
Frill Holding är ett snabbväxande och svenskt innovativt företag, som utvecklat en unik food tech-plattform för utveckling av produkter inom functional foods. Genom organisk tillväxt och förvärvsstrategi ska bolaget bli ett ledande företag inom Functional foods i Norden och bidra till bättre hälsa och livskvalitet. Nuvarande varumärken inom Frill-koncernen är: iQ Fuel, Homie Life in Balance, Bezzt of Nature, Nathalie’s Direct Trade, Frill, Add Ice Cream.
Läs mer: Frill storshoppar – aktien tokrusar
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.