Dagens PS

Så undviker du strul med it-fusioner

Nej
Nej
Miguel Vergara
Miguel Vergara
Uppdaterad: 16 okt. 2017Publicerad: 16 okt. 2017

PS Krönikör Miguel Vergara, EPM-ambassadör på Oracle, ger tre tips.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När två företag går samman är systemintegration sällan det första man tänker på. Faktum är att man brukar se det som ett nödvändigt ont snarare än en möjlighet. Men även om det kanske inte är den mest glamorösa delen av en sammanslagning är it–integrationen en avgörande faktor för om förbundet mellan två organisationer ska lyckas, i synnerhet som de data som varje företag har blir allt mer värdefulla i dagens datadrivna ekonomi.

När man tvingas slå samman helt separata system kan det vara lockande att göra minsta möjliga för att få verksamheten att fungera så fort som möjligt, men företagen bör betrakta fusionen som en möjlighet att modernisera sitt backoffice helt och hållet, i synnerhet eftersom molnet har gjort det enklare än någonsin för företag som vill växa att kombinera och integrera tidigare olikartade databaser, system och verksamhetsstyrningsverktyg.

Många företag har byggt in enorm komplexitet i sina it-system.

Betrakta Ziggo, den största kabeloperatören i Nederländerna. Ziggo bestämde sig för att trimma in sina HR- och ERP-system när man år 2015 gick samman med UPC Nederland. Genom att välja att köra sin ERP-programvara på samma molnplattform lyckades Ziggo med sammanslagningen inom en snäv tidsram om nio månader.

Marco Nieuwenhuizen, som gick i spetsen för Ziggos omvandling, pratade nyligen om de tre huvudsakliga läxorna han lärt sig som företag som vill följa i hans företags fotspår måste ta till sig:

Tips 1: Anpassning minskar effektiviteten
Många företag har byggt in enorm komplexitet i sina it-system efter att ha anpassat dem i åratal till specifika projekt eller för att öka säkerheten. Företagen börjar nu känna sig allt mer trygga med säkerheten i molnet, och eftersom de sätter allt mer värde på standardisering och flexibilitet är den logiska vägen framåt att övergå till en enda, konfigurerbar molnplattform.

Tips 2: Nyttja teknikleverantören
Teknikföretagen har ett egenintresse av att se till att kundernas projekt lyckas och att leverera god service, i synnerhet när det gäller molnimplementeringar där deras ansvar är större. Företag som Oracle och PwC, Ziggos systemintegratör i detta projekt, har många års erfarenhet av att hjälpa backoffice-team att lyckas med it-sammanslagningar och optimera processer.

Tips 3: Se till att it-avdelningen är med om varje beslut
Även om affärsområdeschefer får allt mer kontroll över budgetarna och driver på sitt teams molnomvandling är detta ändå i grunden ett it-omvandlingsprojekt. Att få it-ledningen med på noterna och samarbeta bättre är nödvändigt för ett lyckat resultat. Detta bekräftas av den studie som Oracle nyligen gjorde med MIT Technology Review. Den avslöjar hur personal-, ekonomi- och it-chefer har börjat samarbeta mer intimt när företaget flyttat ut i molnet.

De flesta sammanslagningar ger fortfarande inte det förväntade resultatet. Det finns många faktorer som spelar in, däribland oförutsägbara marknadsvillkor och kulturella skillnader, men ineffektivitet i det fusionerade företagets drift och it-system kan vara en lika stor bov. Sådan ineffektivitet är också den enklaste att undvika, och genom att göra sig kvitt komplexiteten i sitt backoffice kommer företagen att ha en starkare ställning än de flesta av sina konkurrenter.

ANNONS

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS