Måste man vara positiv hela tiden när man kommunicerar i sociala medier i syfte att nätverka och bygga sitt personliga varumärke så att man får fart på karriären?
Krönika: "Ingen glättig reklambroschyr"
Mest läst i kategorin
Den frågan får jag ofta får och mitt svar som karriärcoach blir att självklart finns det inga sådana krav på att allt måste vara framgång och glada miner hela tiden, varken på eller utanför sociala medier. Det hade varit onaturligt. Livet har sina upp- och nedgångar och så är det för alla.
Jag anser att det är viktigt att man har en autentisk ton i sociala medier om man ska bygga ett starkt personligt varumärke och goodwill. Då kan man inte hela tiden vara som en glättig reklambroshyr, det är det ingen som tror på för så är inte livet för någon. Det känns mest plastigt och inger inte förtroende. Ska man bygga långsiktiga relationer så är tillit en bra bas.
Våga visa mer av dig själv
Jag retar mig alltid när någon talar om för mig att jag måste fokusera på det positiva om jag någon gång visat mig besviken över något och skriver om det. Jag bestämmer gärna själv vilket fokus jag vill när jag är i sociala medier och jag ogillar den typen av pekpinnar från följare. Jag tycker att det är bra om vi vågar visa känslor även i sociala medier. Det öppnar upp för intressanta diskussioner om hur det är att vara människa på dagens arbetsmarknad.
Däremot så ska man göra det medvetet och då kan det vara bra att undvika att skriva alltför mycket direkt när man är i affekt för då kan ens inlägg bli lite för onyanserade, fast händer det någon gång så får det vara okej det också för vi är ju inga känslokalla robotar.
Däremot är det känsligare om man samtidigt namnger människor som man är arg, sur och eller besviken på för då blir det tokigt. Jag rekommenderar därför inte att du är för detaljerad när det handlar om andra kollegor, kunder eller chefer och så vidare som är inblandade. Det är bättre att träna sig i att uttrycka saker i mer allmänna ordalag – utan att peka ut någon specifik person.
Passa dig för gnällfällan
Sedan är det ju också bra att ha även andra sätt än sociala medier där man kan få prata om det som är jobbigt i ens vardag, och att man har utrymme för sig själv att landa och sortera tankar, fundera över lärdomar från tuffa situationer och så vidare Det är också viktigt att inte konstant använda sociala medier som ett klotterplank för att gnälla av sig, vilket inte blir inspirerande vare sig för en själv eller ens följare. Lagom är bäst – men visst är det helt ok att ha en dipp och visa det. Det gör dig mänsklig och det är modigt. När du vågar mer så vågar andra också mer och då skapar vi intressantare och djupare relationer i sociala medier, anser jag.
MISSA INTE: Karriärkrönika: Så laddar du för skarpt läge >
Beteendevetare och en av landets mest kända karriärcoacher.
Beteendevetare och en av landets mest kända karriärcoacher.