Dagens PS

Vinstlott för bilister – inte alla nöjda

Bilister reseavdrag
”Jag hade hellre sett att man fokuserat mer på avdrag för annat än bara bil”, säger bilpendlaren (Foto: Magnus Lejhall/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 06 sep. 2024Publicerad: 06 sep. 2024

Fler bilister får tillbaka mer på skatten i år, efter regeringens beslut att höja reseavdraget. Men inte alla är nöjda. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är bilisterna som drar vinstlotten i årets skatteåterbäring. 

Reseavdragen för resor till och från jobbet har ökat med över sex miljarder kronor, vilket innebär att avdraget nu är uppe i nästan 30 miljarder kronor totalt.

Det är en direkt följd av regeringens beslut att höja reseavdraget för bilister, rapporterar Sveriges Radio

Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket, förklarar ökningen:

“Den troligaste förklaringen är att man har höjt reseavdraget från 18,50 till 25 kronor per mil, och bara det gör att avdragen ökar i storlek väldigt mycket”. 

Men även om många bilpendlare nu kan sänka sin skatt, finns det de som inte är helt nöjda med utvecklingen.

“Fokus borde ligga på kollektivtrafik”

Maria Isaksson, som pendlar med bil men inte själv kvalificerar sig för reseavdraget, uttrycker frustration över att regeringen inte gjort mer för att få fler att åka kollektivt. 

ANNONS

”Jag hade hellre sett att man fokuserat mer på avdrag för annat än bara bil. Det hade jag tyckt var bättre så att vi faktiskt främjar möjligheten till fler transportsätt”, säger hon till Sveriges Radio. 

Maria är långt ifrån ensam om den åsikten. 

Regeringens beslut att höja milersättningen för bilister har fått hård kritik från flera håll, rapporterar Bussmagasinet

Kritikerna menar att satsningen på bilpendling går stick i stäv med Sveriges klimatmål och att kommuner och regioner förlorar stora skatteintäkter på grund av beslutet. 

“Att behålla det nuvarande systemet gör också att många som skulle ha fått ersättning för resor med buss, tåg, taxi eller cykel nu kommer att bli utan”, skriver man. 

ANNONS

Senaste nytt

Uteblivet färdmedelsneutralt avdrag

Bakgrunden till det höjda reseavdraget går tillbaka till sommaren 2022, då riksdagen beslutade om en ny modell som skulle göra reseavdraget färdmedelsneutralt. 

Den nya modellen skulle innebära att det inte spelade någon roll hur du tog dig till jobbet – bil, buss, cykel eller tåg. Avdraget skulle istället baseras på avståndet, inte färdsättet. Målet var att skapa rättvisa och uppmuntra till mer hållbara transportsätt. Alla partier utom Sverigedemokraterna ställde sig bakom förslaget.

ANNONS

Men efter valet gjorde den nya Tidöregeringen en snabb helomvändning och rev upp beslutet. Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna valde då att stödja SD:s linje och behålla det gamla systemet med ett högre reseavdrag för bilister.

Kommer kollektivpendlarna få sin revansch?

Finansminister Elisabeth Svantesson försvarar regeringens beslut men öppnar för möjligheten att se över systemet framöver.

“Jag utesluter definitivt inte att underlätta även för annan typ av resor. Vad vi valde då när vi tillträdde var att höja nivån för att den inte varit höjd på väldigt länge. Det var ju en låg nivå i förhållande till pris”, säger hon, och tillägger: 

“Men självklart är jag beredd att se över, men det är många saker som står mot varann här”.

Läs också:

Oppositionen: Bra budgetförslag – för höginkomsttagare. Dagens PS

Regeringen sänker skatten – för att hjälpa hushållen. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS