Vad är egentligen att betrakta som en god affär och hur upprätthåller du den? Här kommer svaret och veckans citat om affärer.
Veckans citat: Affärerna som gör hela skillnaden
Mest läst i kategorin
Affärer har gjorts och avtal knutits i århundraden. Vissa av dessa affärer har kommit att bli avgörande för mänskligheten, genererat jobbtillfällen och gigantiska intäkter.
Andra har fått se sig bli både om- och överkörda. Kanske även utbuade.
Våga ta risker
Gemensamt för alla affärer, bra som dåliga, är dock att de alla är sprungna ur en dröm, som enligt de som lyckats, är avgörande för att affären ska gå i lås.
Resten brukar, om vi ska tro Michael Dell, grundare och vd av dator- och logistikföretaget med samma namn, lösa sig längs vägen.
Du behöver inte vara ett geni eller en visionär, eller ens ha en examen, för att lyckas. Du behöver bara ett ramverk och en dröm.
Michael Dell
Att risk har ett finger med i spelet är även det en devis, som den amerikanske affärsmannen och storägaren i Starbucks, Howard Schultz, ställer sig bakom.
Riskera mer än andra tycker är säkert. Dröm mer än andra tror är praktiskt.
Howard Schultz
Senaste nytt
Innovation och ledarskap
Schultz får medhåll av Meta-mannen Mark Zuckerberg, som höjer ett varningens finger över risker. Eller snarare bristen därav.
Något som han själv inte tycks ha några problem med.
Den största risken är att inte ta någon risk. I en värld som förändras väldigt snabbt, är den enda strategin som garanterat misslyckas den att inte ta risker.
Mark Zuckerberg
Att vara en del av sin tid spelar även det stor roll. Liksom ett gott ledarskap.
Och vem kan bättre sätta ord på det än mästaren själv, Steve Jobs?
Innovation skiljer en ledare från en följare.
Steve Jobs
Vårda ditt varumärke
Det för oss osökt till entreprenören och miljardären som för många utgör sinnebilden av såväl innovation och risktagande som envishet – Elon Musk.
När något är viktigt nog, gör du det även om oddsen inte är på din sida.
Elon Musk
Så var det det där med de mindre bra affärerna. Transaktioner och kundrelationer som inte utvecklas riktigt som du tänkt, men långsiktigt kan lära dig något.
Något som Bill Gates och Warren Buffett tycks rörande överens om.
Det tar 20 år att bygga ett rykte och fem minuter att förstöra det. Om du tänker på det, kommer du att göra saker annorlunda.
Warren Buffett
Dina mest missnöjda kunder är din största källa till inlärning.
Bill Gates
Affärer “som bussar”
Skulle en affär gå i stå är det förstås inte heller något att hänga läpp över, menar britten Richard Branson, entreprenör och grundare av skivbolaget Virgin Records.
Affärsmöjligheter är som bussar, det kommer alltid en ny.
Richard Branson
Är du dessutom lösningsorienterat lagd kommer de flesta av dina affärer sannolikt gå i lås, vilket en den amerikanska affärskvinnan och grundaren av hudvårds- och kosmetikmärket Mary Kay slår fast.
En företagare är någon som hoppar från en klippa och bygger ett flygplan på vägen ner.
Mary Kay Ash
Gör världen till en bättre plats
Avslutningsvis: Om din önskan är att bli rik på kuppen behöver dina affärer gynna den breda massan och göra gott för många.
Ett samband som den tecknade filmens fader tveklöst lyckats med.
Det enklaste sättet att bli rik på är att skapa och sälja en produkt eller tjänst som gör världen till en bättre plats.
Walt Disney
Relaterad läsning:
Veckans citat: Sanningen om pengar
Veckans citat: Värsta dödssynden av dem alla
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.