Dagens PS

Varningen: Då blir det dyrt att säga upp gratisabonnemanget

Hos konsumentverket har klagomålen skjutit i höjden från konsumenter som känner sig tvingade att betala för en tjänst som säger upp gratisabonnemang. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.
Hos konsumentverket har klagomålen skjutit i höjden sedan konsumenter känner sig tvingade att betala för en tjänst som säger upp gratisabonnemang. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. (Foto: Jessica Gow / TT)
Linn Kolar
Linn Kolar
Uppdaterad: 12 okt. 2024Publicerad: 12 okt. 2024

En tjänst som automatiskt rensar upp bland alla dina gratisabonnemang låter lovande, men är den kanske inte lite för bra för att vara sann?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Man kan spara hundralappar eller till och med tusenlappar genom att se över sina abonnemang. Men att städa upp bland abonnemang kan också bli en kostsam historia.

Marie provade en gratis testprenumeration på en ljudbokstjänst, men det blev snart allt annat än gratis.

När hon försökte säga upp sin prenumeration, innan gratisperioden tog slut, fick hon ett kravbrev, skriver SvD.

Skulle säga upp gratisabonnemang

Klagomålen till Konsumentverket har ökat så mycket på sistone att de känt sig tvungna att gå ut med ett pressmeddelande.

Många av klagomålen rör företaget Bymetis som hjälper konsumenter att avsluta gratisabonnemang och prenumerationer – och tar betalt för det.

Flera konsumenter uppger att de inte varit medvetna om kostnaden för tjänsten och känner sig vilseledda av företaget när fakturan kommit.

Andra menar att de inte ens förstått att de haft med Bymetis att göra när de velat säga upp sina gratisabonnemang eller andra prenumerationer.

“En räkning för att säga upp ett abonnemang?! Jag förstod inte varför jag fick den. Jag skulle aldrig anlita ett företag för hundralappar för en så enkel tjänst som är gratis att göra själv”, säger Marie.

ANNONS
En kvinna provar en ljudbok. Gratisabonnemanget hos en ljudbokstjänst blev en kostsam överraskning för Marie.
Gratisabonnemanget hos en ljudbokstjänst blev en kostsam överraskning för Marie. Kvinnan på bilden är inte Marie. (Foto Henrik Montgomery/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Känt sig tvingade

Om konsumenterna inte betalar sina fakturor i tid kan avgiften snabbt öka till tusentals kronor.

Enligt SvD har ytterligare två konsumenter delat med sig av liknande erfarenheter med “skrämselfakturor” från Bymetis, där beloppen har nått uppemot 5 000 kronor.

En annan kvinna vittnar om att hon fått ett hot om att tvingas betala 9 000 kronor ytterligare om hon inte betalade fakturan. 

Bymetis har nu anmälts över 400 gånger sedan september förra året.

Men de är inte ensamma. Ytterligare ett 40-tal konsumenter har anmält företaget Termination Experts av liknande skäl.

Kan bestrida fakturan

Henric Jonsson, juridisk rådgivare på Konsument Europa, har tagit emot flera samtal från oroliga konsumenter som känner sig tvingade att betala.

ANNONS

“Ofta är den som ringer nervös och orolig över betalkrav. Men man har alltid möjlighet att bestrida en faktura och så länge man gör det får man ingen anmärkning”, säger han.

Marie övervägde först att betala fakturan för att undvika krångel och betalningsanmärkningar. Men hon är glad att hon valde en annan väg och bestred fakturan istället.

Hon anmälde dessutom företaget till Allmänna Reklamationsnämnden.

Nästan ett halvår efter att hon sagt upp sin prenumeration gav Bymetis till slut med sig och accepterade utfallet.

Läs även: Läskköpet var dyrt abonnemang. Dagens PS

Läs även: Passa dig för kryphål i livslånga prenumerationer. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Linn Kolar
Linn Kolar

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor. 

Linn Kolar
Linn Kolar

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor. 

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS