Bedrägerier är på intet sätt ett nytt problem. Ny är dock en undersökning som visar att var tionde svensk hotellgäst har drabbats av betalbedrägeri.
Var tionde hotellgäst utsatt för betalbedrägeri
Mest läst i kategorin
Det är fintech-plattformen Adyen som nosat runt i hotellbranschen.
De konstaterar att medan var tionde svensk redan utsatts, är hela 59 procent av svenskarna oroade för att bli bedragna när de bokar hotell.
I genomsnitt har de som redan blivit bedragna förlorat 5 824 kronor. För var tjugonde person ligger samma siffra på över 12 000 kronor.
Problem bland hotellen
Inte bara gästerna är drabbade.
Mer än hälften av hotellen, 52 procent, uppger att de har sett en ökning av betalningsbedrägerier det senaste året.
Detta har kostat dem i genomsnitt 20,5 miljoner kronor och bland annat skett i form av bedrägerier kopplat till återbetalningar.
Senaste nytt
Falska meddelanden
Exempel på bedrägerier är falska bokningssidor som ser ut som riktiga hotellbokningssajter, eller telefonsamtal från “hotellet” som ber dig dela dina kortuppgifter.
Gäster kan även få falska e-postmeddelanden eller SMS som ser ut att komma från hotellet, med länkar till betalningssidor där de ombeds ange sina kortuppgifter.
Det sistnämnda är ett fenomen som dykt upp allt oftare den senaste tiden.
Senast i våras varnade Råd & Rön om falska meddelanden som såg ut att skickas via hotellbokningssajten Booking.com, där bedragarna ville ha en bekräftelse av gästernas bankkort.
Bedrägeriet blir extra svårt att upptäcka eftersom meddelandet ofta ser ut att komma direkt från hotellens bokningssystem.
Behov av säkrare betalningar
Adyens undersökning visar att varannan svensk redan har avstått från att boka om hotellet uppmanat gästen att dela kortuppgifter över telefon.
Istället föredrar svenskarna säkrare metoder.
Drygt fyra av tio betalar hellre för sin vistelse på plats, medan 27 procent vill kunna betala direkt via hotellets egen hemsida.
“Resultaten är oroväckande”, säger Tobias Lindh som är vd på Adyen Norden & Baltikum. Han tillägger:
“Det är uppmuntrande att drygt fyra av tio hotellverksamheter planerar att investera i att förbättra köpupplevelsen under det kommande året, men fler behöver agera för att branschen ska återvinna gästernas förtroende”.
Läs också:
Svenskarnas hotellstölder: Tv, tavla och tvål. Dagens PS
Hotellen avslöjar – det galnaste gästerna glömt på rummen. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.