Det är härligt att resa och uppleva andra kulturer, men när vi handlar utomlands kan det kännas osäkert att betala med en obekant valuta, undvik trots det valet att betala i din egen valuta.
Välj inte att betala med svenska kronor utomlands
Mest läst i kategorin
Nyligen har det blivit vanligt att turister som tar ut pengar ur bankomater eller betalar med kort i restauranger, erbjuds att betala med sin egen valuta, det skriver forskarna Dirk Gerritsen, Bora Lancee och Coen Rigtering i CNN.
Kan kännas tilltalande
På en restaurang eller i en butik kan utländska gäster i kortläsaren erbjudas att betala i sitt hemlands valuta i stället för i den lokala valutan.
Funktionen kallas dynamisk valutaomväxling eller valutaval och det kan verka tilltalande med en tjänst som omvandlar priset till en valuta du har koll på, men det är ett dyrt alternativ.
Senaste nytt
En orimligt dyr tjänst
Dirk Gerritsen, Bora Lancee och Coen Rigtering anser att de avgifter som tas ut för den här tjänsten kan vara orimliga.
En studie visar att genomsnittsavgiften för den här typen av valutaomväxling är så mycket som 7,6 procent.
Det är nästan dubbelt så mycket som när du betalar i lokal valuta, då är kostnaden vanligtvis mellan 1,5 och 3 procent.
Många väljer den dyra tjänsten
Dirk Gerritsen, Bora Lancee och Coen Rigtering skriver i CNN att deras forskning visar att mer än hälften av internationella kunder väljer att betala i sin hemvaluta, trots de höga avgifterna.
De menar att den mest uppenbara förklaringen är en begriplig preferens för den valuta man är bekant med. Dessutom visas inte avgifterna tydligt för kunderna.
Som turist kan du se den växelkurs som används, men du kan inte se de dolda avgifterna eller hur den tillämpade växelkursen står sig mot andra växelkurser.
Lukrativ tjänst för bolagen
Valutaomväxlingstjänsten är dyr för turister och kan således vara väldigt lukrativ för dem som driver den.
De bolag som tillhandahåller dynamiska alternativ för valutaomvandling tjänar stora intäkter på konverteringen och en del av intäkterna delas med företaget där transaktionen sker.
Dirk Gerritsen, Bora Lancee och Coen Rigtering skriver i CNN att källor indikerar att de extra intäkter återförsäljare får uppgår till cirka 1 procent av transaktionsvärdet.
De skriver att de även har fått höra om välkända varuhus som utbildar anställda i att aktivt uppmuntra utländska kunder att betala sina inköp i sin hemvaluta.
De tre forskarna
Dirk Gerritsen är biträdande professor i finans och finansmarknader vid Utrecht University.
Bora Lancee är forskare vid Utrecht University.
Coen Rigtering är biträdande professor i strategi och organisation vid Utrecht University.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Billigaste resmålen för svenskar
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.