Dagens PS

Unga höginkomsttagare lurar nätbutiker på miljoner

Unga och rika lurar nätbutiker på miljoner
Det tycks inte vara särskilt knepigt att lura butiker på pengar (Foto: Jessica Gow/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 30 jan. 2025Publicerad: 29 jan. 2025

“Paketet kom aldrig fram”, skriver kunden i chatten. Men sanningen? Personen har redan varan – och nu får de även pengarna tillbaka. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Fysiska butiker har övervakningskameror och larm, men på nätet räcker det ofta med en lögn i en chatt för att få pengarna tillbaka.

En ny undersökning från Socure visar att hälften av alla från Generation Z och millennials i USA, som tjänar över 100 000 dollar per år – har ägnat sig åt digital shoplifting, eller digitalt snatteri, det senaste året.

Det handlar om att lura nätbutiker på pengar genom att:

  • Påstå att en leverans aldrig kom fram.
  • Hävda att man aldrig beställde varan.
  • Be kortföretaget att återbetala ett köp – trots att varan finns hemma.

Konsekvenserna? Nästan obefintliga för fuskarna, men dyra för handlarna.

Sociala medier sprider fusket

Flera influencers på sociala medier visar öppet hur man kan lura nätbutiker på pengar.

En TikTok-profil med nästan tre miljoner följare postade nyligen ett klipp där han chattade med Amazons kundtjänst och fick tillbaka sina pengar genom att påstå att paketet var försenat.

“99 procent av gångerna ber de dig inte ens skicka tillbaka varan”, säger han i videon. 

ANNONS

För handlarna är det en mardröm. En studie från Chargebacks911 och The Strawhecker Group visar att varje falsk återbetalning kostar nätbutiker 3,75 gånger köpesumman på grund av varuförlust, avgifter och skador på butikens relationer med kortbolag.

Läs också: Kräver tuffare regler för sociala medier: “Förgiftar samhället”. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Blir lättare med tiden 

Varför gör folk så här? Inflation, ekonomisk stress och att det är lätt att komma undan är några skäl.

Enligt Ori Snir, produktchef på Socure, finns det också en annan förklaring:

“Ju fler gånger en person gör det utan konsekvenser, desto större är sannolikheten att de fortsätter”, säger hon till Fortune

Handlarna slår tillbaka

Flera nätbutiker börjar nu vidta åtgärder för att bekämpa den digitala snatterikulturen.

Bland annat inför man striktare verifiering vid “riskfyllda” köp, man sparar kunddata för att upptäcka återkommande bedragare och man svartlistar kunder som utnyttjar systemet. 

ANNONS

Men så länge konsekvenserna är små – och tipsen på sociala medier många – ser det ut som att det digitala snatteriet är här för att stanna.

Läs också:

Miljardstölder i svenska butiker: “Oärligheten finns kvar”. Dagens PS

Skatteverket: “Fyra av tio fuskade”. Dagens PS

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS