Dagens PS

Undvik chocken: Vanliga fällan när du ska leasa bil

bil
Många som leasar sin bil har fått en höjd månadskostnad det senaste året (Foto: Pexels, Fredrik Sandberg/TT).
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist
Uppdaterad: 15 maj 2023Publicerad: 15 maj 2023

Många som leasar sin bil har fått sin månadsavgift höjd det senaste året. Så undviker du att hamna i den vanligaste fällan. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

1000 procent – så många fler anmälningar gällande stigande priser för leasingbilar har inkommit till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) det senaste året, i jämförelse med ett normalt år.

Många konsumenter som leasar sina bilar har överraskats av höjda månadsavgifter, som en följd av höjda räntor, rapporterar Dagens Nyheter.

Många fler anmälningar till ARN

Det senaste året har runt 600 till 700 anmälningar kopplade till höjda avgifter för leasingbilar inkommit till ARN – ett normalt år ligger den siffran på runt 50 ärenden.

“Huvudproblematiken är att konsumenten uppfattar att man avtalat ett leasingavtal med fast månadsavgift. Men i ljuset av räntehöjningarna har företagen höjt leasingavgiften och då har konsumenter anmält det eftersom man upplevt att man har avtalat något annat, säger Marcus Isgren, chef på ARN, till Dagens Nyheter. 

ANNONS

Senaste nytt

Muntligt avtal gäller inte

Flera av anmälningarna som inkommit till ARN handlar om att kunderna upplever att de blivit lovade en viss avgift enligt ett muntligt avtal.

Men den som leasar en bil bör hålla koll på de allmänna villkoren – det är dessa regler som gäller.

Ett muntligt avtal är svårare att bevisa och bestrida.

ANNONS

I de allmänna villkoren måste företaget ange ifall det har möjlighet att höja priset vid särskilda förutsättningar.

“Utgångspunkten är parternas avtal. Det är den som påstår att man har ett visst pris som måste bevisa det”, säger Marcus Isgren.

Höjd ränta – högre månadsavgift

Att anmälningarna till ARN blivit fler det senaste året kan kopplas till det höjda ränteläget.

Företagens upplåningskostnad har höjts till följd av förändringar i Riksbankens förväntade räntebana och stigande marknadsräntor.

Konsumenten kan få rätt – i vissa fall

Det är inte alltid som företaget har rätt att höja avgiften.

Ett exempel är när det står i avtalet att det är ett fast månadspris som gäller.

“Om vi bedömer att räntehöjningen är oskälig kan konsumenten också få rätt”, säger Marcus Isgren till DN.

ANNONS

Läs även: Privatleasing har gått från billigt till svindyrt

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS