Nästan 30 miljarder kronor, så mycket pengar har amerikaner förlorat till bedragare på sociala medier på två och ett halvt år. Här är sju varningssignaler att hålla koll på.
Undvik bedragare på sociala medier – 7 handfasta råd
Mest läst i kategorin
En rapport från Federal Trade Commission, FTC, visar att mellan januari 2021 och juni 2023 har amerikaner förlorat 2,7 miljarder dollar, cirka 29,67 miljarder kronor, i bedrägerier som börjat på sociala medier, det skriver CNBC.
Det är enligt FTC mycket mer än vad amerikanska konsumenter under samma period har förlorat till bedragare i andra onlinebedrägerier.
Unga mest utsatta
Det handlar om romansbedrägerier, bedragare som tar över dina profiler på sociala medier och lurar av dina vänner pengar eller om falsk onlineshopping.
Ibland använder bedragarna till och med reklam och använder de sociala mediernas egna verktyg för att nå ut till målgrupper enligt ålder, intressen och tidigare köp.
FTC:s data visar att unga användare mellan 18 och 19 löpte större risk att drabbas av bedragare på sociala medier under de första sex månaderna i år än användare mellan 20 och 29 år.
Enligt David McClellan, vd för cybersäkerhets-startupbolaget Social Catfish, kan de unga användarnas teknikkunskaper slå mot dem.
“Dessa människor litar alltför mycket på tekniken de använder, och de är mer benägna att svara en främling som skickar meddelanden till dem”, sade han till CNBC förra året.
Senaste nytt
Falska annonser från bedragare
Hittills i år är, enligt FTC, bedrägerier med onlineshopping den vanligaste typen av bedrägeri på sociala medier. Oftast annonserar bedragare ut produkter till försäljning och de som köper varorna får dem aldrig.
De näst vanligaste typen av bedrägeri är falska investeringsmöjligheter som ofta involverar falska experter som skryter om sin ekonomiska framgång och lockar med enorma avkastningar.
FTC säger att den här typen av bedrägerier har varit de mest lukrativa i år och står för ungefär hälften av alla rapporterade förluster på grund av bedrägerier i sociala medier.
Romansbedrägerier kommer därefter, bedragarna bygger upp onlineromanser med främlingar och ber sedan om pengar, förra året förlorade amerikaner nästan en halv miljard, cirka 5,5 miljarder kronor, dollar i romansbedrägerier.
Sju varningssignaler
Här är de sju största varningssignalerna som du ska vara uppmärksam på för att undvika att själv bli ett offer för bedragare på sociala medier.
- Se upp om du får ett brådskande meddelande från en vän som akut behöver pengar. Bedragare tar ofta över andras sociala medie-konton för att försöka lura till sig pengar av deras vänner.
Ring din kompis och kolla om hans eller hennes konto har hackats innan du skickar några pengar. - Var försiktig när någon du nyss fått kontakt med på sociala medier verkar överintresserad av att etablera en vänskap eller ett romantiskt förhållande. Romansbedragare insisterar ofta på att de inte kan träffa dig eftersom de lever, jobbar eller reser utomlands.
- Undvik alla förfrågningar som involverar presentkort, banköverföringar eller kryptovaluta.
- Undvik produkter som säljs med enorma rabatter som låter för bra för att vara sanna. Fyndpriser kan locka dig att klicka på skadliga länkar eller leda dig till falska webbplatser med falska varor.
- Undvik länkar, kontonamn, biografier eller webbplatser med konstiga stavningar eller direkta felstavningar. Det tyder på att webbplatsen eller social media-kontot är falskt. Håll även utkik efter dålig grammatik och stavning i meddelanden du får och på sociala medie-konton.
- Undvik löften om enorm avkastning på investeringar men liten eller ingen risk.
- Se upp när någon försöker få dig att skyndsamt ta ett beslut. Bedragare vill inte att du ska hinna ompröva ett beslut eller rådfråga någon annan.
FTC säger även att du kan skydda dig genom att begränsa vem som kan se dina inlägg och din profilinformation, det skriver CNBC
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Oro för bedrägerier — då bör företag satsa på det här Dagens PS
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.