Dagens PS

Tusen svenskar: Därför slänger vi bort maten

svenskar och matsvinn
Matsvinnet är ett globalt problem. Foto: TT
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 15 juni 2023Publicerad: 15 juni 2023

Nu berättar tusen svenskar i en ny internationell undersökning hur ofta de slänger mat – och framförallt varför.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt beräkningar slänger vi svenskar 33 kilo mat per person och år.
I en ny undersökning med 10 500 svarande från sju länder varav minst 1 000 från Sverige, förklarar de svarande hur ofta de slänger mat – och framförallt varför.

Årlig undersökning

Det är den årliga undersökningen Vegocracy Report, som Kantar genomför på uppdrag av Picadeli, som nu analyserar svenskar matvanor.

Endast 13 procent av de svarande säger att de aldrig slänger mat. Resten gör det oftare enligt följande tabell:

Hur ofta slänger du mat?

Flera gånger i veckan (6 procent)
Varje vecka (22 procent)
Varannan vecka (20 procent)
Varje månad (17 procent)
Mer sällan än varje månad (34 procent)

Blev du överraskad över de siffrorna blir du det antagligen inte över förklaringarna till varför svenskar slänger mat. De fem vanligaste svaren i undersökningen kommer här:

Därför kastar svenskar mat

1. Det luktar eller smakar illa
2. Det är mögligt
3. Bäst före-datum har passerat
4. Råkade köpa för mycket
5. En kombination av till exempel att det luktar illa och att det är gammalt

Läs mer om matsvinn för svenskar:

Därför vänder trenden: Svenskarna slänger mindre mat

Matsmart till England

Två miljarder ton mat i soporna: “Tragedi”

ANNONS

Maten som sparar pengar och gör gott för miljön

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]