För dyrt och för många att välja på – nu säger svenskarna upp sina streamingtjänster, och på sikt kan hela marknaden förändras.
Tufft för hushållen – då ryker Netflix och HBO
Mest läst i kategorin
När räntorna stiger och inflationen är hög ser många över sina utgifter – något av det första som ryker då är svenskarnas streamingtjänster.
Enligt en ny global undersökning från EY sticker Sverige ut mot resten av världen.
För trots att svenska hushåll är mindre påverkade av det pressade ekonomiska läget än övriga länder, är streamingmarknaden i landet hårt drabbad.
Många säger upp streamingtjänster
Totalt 42 procent av svenskarna i undersökningen planerar att avsluta, eller har redan avslutat, en prenumeration av en streamingtjänst i år. Det globala snittet ligger på 33 procent.
Hälften av svenskarna som vill säga upp sina streamingtjänster säger att det är på grund av ekonomiska skäl.
Dessutom anser många, drygt hälften, att utbudet av streamingtjänster är för stort. Flera svarar att de betalar för innehåll som de inte tar del av.
En förändring på marknaden
En majoritet anser att priset är den mest avgörande faktorn när det gäller streamingtjänster, och att de väljer det billigaste alternativet.
“Den nuvarande krisen kan vara en brytpunkt för streamingindustrin. Efter en tid av tillväxt och hög efterfrågan ser vi nu att kunderna blir alltmer kräsna och prismedvetna”, säger Charlotta Kvarnström, rådgivare till telekombranschen på EY.
Enligt undersökningen kan en tredjedel av svenskarna tänka sig att betala ett premiumpris för en streamingtjänst som samlar allt innehåll på ett ställe.
Den svenska streamingindustrin tycks stå vid ett vägskäl.
“Det kan leda till en omstrukturering av marknaden, med färre men större streamingplattformar som strävar efter att erbjuda lägre priser och ett mer anpassat innehåll”, säger Charlotta Kvarnström.
Läs även:
Kunderna överger Netflix – vill spara pengar
HBO vill höja priset – kunderna rasar
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.