Dagens PS

Trots egna råd – Swedbank skickar bluffliknande sms

Swedbank skickar ut ett sms som påminner väldigt mycket om deras egna exempel på hur bedragarnas meddelanden kan se ut. (Foto: Jessica Gow / TT)
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 01 juli 2024Publicerad: 01 juli 2024

Klicka inte på länkar och ring inte upp telefonnummer i sms – det tipset får vi från såväl polisen som bankerna själva. Swedbank skickar meddelanden med telefonnummer i meddelandet – vilket uppmuntrar kunden att ignorera bankernas egna råd.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ringer dina varningsklockor om du får ett sms från avsändaren “Din Bank”, där de ber dig att ringa upp ett nummer för att komma i kontakt med banken?

Bra – då har du tagit till dig av råden om hur vi kan skydda oss mot bedragare.

Men trots det rådet skickar Swedbank fortfarande ut meddelanden med ett telefonnummer som man vill att kunden ska ringa, för att kontrollera om kunden kan ha blivit utsatt för bedrägliga transaktioner. Meddelanden som är nästan identiska med bankernas egna exempel på hur bluff-sms ser ut.

Ett faktiskt meddelande som Swedbank skickar till sina kunder. Hur kan man skilja detta meddelande från ett bedrägeriförsök?

Tvingas bryta mot rådet för att få hjälp

Det vore helt rimligt att ignorera ett sms som ser ut som ovan, eftersom mycket talar för att det kan vara ett fall av smishing, ett sms-bedrägeri. Men när kunden upptäcker att kortet faktiskt är spärrat blir det aktuellt att kontakta banken ändå.

Om man ska följa bankernas egna råd om hur man skyddar sig mot bedragare ska man absolut inte klicka på numret i länken, utan läsa sina meddelanden i internetbanken, eller hitta numret till organisationen själv genom att söka på nätet.

Vid en googling av telefonnumret får man upp många träffar om misstänkta bedrägerier – men ingen direkt koppling till Swedbank.

Genom att kontakta bankens officiella kanaler kan man få information om att numret faktiskt går till banken – och då måste man alltså bryta mot bankens råd och ringa numret i meddelandet för att få hjälp med kortet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Bryter mot egna råd

Bedrägerier mot privatpersoner har varit ett växande samhällsproblem och bedrägerier genom social manipulation var under 2023 en av de snabbast växande brottsformerna.

Därför har såväl myndigheter som banker växlat upp arbetet för att begränsa problemet. Ändå kan vi se att Swedbank uppmanar sina kunder att bryta mot de egna råden.

Bankernas egna råd från Svårlurad.se

Varför är det problematiskt?

Att skicka ut ett meddelande som liknar den typ av meddelanden som bedragare skickar ut kan orsaka oro, frustration och obehag hos mottagaren, som behöver göra en bedömning av meddelandets äkthet.

När man bryter mot det egna rådet ökar också risken för att kunden ska trycka på länkar eller ringa upp nummer i framtida meddelanden, som då skulle kunna komma från en bedragare. Det är lätt att föreställa sig kunder som tänker att det var banken förra gången – då kanske det är säkert nu med.

Bankernas exempel på hur ett bedrägeriförsök kan inledas – hur ska man skilja det från Swedbanks faktiska meddelande som vi visade i början av artikeln? (Skärmdump från Svårlurad.se)

Swedbanks vd: “Banksektorn kan göra mer”

ANNONS

”Man blir arg när man ser hur de här skurkarna får pengar”, säger Swedbanks vd Jens Henrikssons till SvD när han reagerar på Uppdrag gransknings reportage om bankbedrägerier.

“Banksektorn kan göra mer”, tillägger han.

En god start kunde vara att utforma information som inte uppmuntrar kunderna till att bryta mot bankens egna råd.

Banken skulle till exempel kunna skicka ett meddelande som uppmanar kunden att hitta kontaktuppgifterna genom en säker kanal, som ett meddelandet i deras internetbank eller genom ett samtal till kundtjänst – vars nummer går att hitta på hemsidan.

“Våra råd kvartstår”

“I undantagsfall kan vi behöva ta en kontakt med kund och informera var de kan vända sig när vi har vidtagit skyddsåtgärd. Det har att göra med att det kan finnas begränsningar i våra möjligheter att kontakta kunden på andra sätt”, svarar Swedbanks pressavdelning på vår fråga om ämnet och tillägger:

“Det är så klart alltid en balansgång där vi måste väga åtgärden med riskerna att det efterliknas vid bedrägerier. Det gör vi löpande. Våra råd om att man inte ska klicka på länkar eller ringa på nummer från okända avsändare kvarstår. Om man är osäker ska man gå in på bankens hemsida och kontakta vår kundtjänst.”

Läs mer: Buffel och båg: Här är årets värsta konsumentbedrägerier. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS