Ekonomiskt tuffa tider och julen på ingång. Nu kommer en ny undersökning om hur de osäkra tiderna påverkar våra julklappar.
Tre av fyra drar ner på julklappar i år
Mest läst i kategorin
I 17 år har Accenture undersökt svenskarnas attityd till julen ur ekonomisk synvinkel.
Så ock även i år – i en tid av envis inflation, höga räntor och osäkra inkomster för många.
Det påverkar även våra julklappar. 74 procent av de svarande hos Accenture tänker minska mängden presenterar till jul av budgetskäl.
69 procent tänker till och med sluta ge julklappar över huvud taget till de nära och kära som är vuxna.
Mer kreativa
”Den ekonomiska situationen tar fram en ny sida hos konsumenterna – den kreativa pragmatikern – som hittar innovativa sätt för att få sina pengar räcka längre trots det ekonomiskt ansträngda läget”, säger Erik Svensson, ansvarig för detaljhandel på Accenture.
Inte ens 20 procent av de svarande känner sig optimistiska när det gäller ämnet ”pengar och jul”.
Ändå tänker de svarande i genomsnitt lägga 5 600 kronor på julklappar och annat julfirande, vilket dock är en minskning från tidigare.
Yngre gör av med mest
De som är i åldern 18-24 år kommer att göra av med mest pengar, tätt följda av gruppen 24-31-åringar.
Minst budget för julklappar har de över 70 år, som snittar på 3 000 kronor i julbudget.
”Baserat på det vi ser i årets undersökning är det tydligt att konsumenter nu känner av den ansträngda ekonomin”, konstaterar Erik Svensson.
Relaterad läsning:
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra elpriser.