Dagens PS

Tre av fyra drar ner på julklappar i år

julklappar
Dags för julklappar igen. Nu finns formeln för att bara köpa perfekta sådana. (Fredrik Sandberg/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 27 nov. 2023Publicerad: 27 nov. 2023

Ekonomiskt tuffa tider och julen på ingång. Nu kommer en ny undersökning om hur de osäkra tiderna påverkar våra julklappar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I 17 år har Accenture undersökt svenskarnas attityd till julen ur ekonomisk synvinkel.

Så ock även i år – i en tid av envis inflation, höga räntor och osäkra inkomster för många.

Det påverkar även våra julklappar. 74 procent av de svarande hos Accenture tänker minska mängden presenterar till jul av budgetskäl.

69 procent tänker till och med sluta ge julklappar över huvud taget till de nära och kära som är vuxna.

Mer kreativa

”Den ekonomiska situationen tar fram en ny sida hos konsumenterna – den kreativa pragmatikern – som hittar innovativa sätt för att få sina pengar räcka längre trots det ekonomiskt ansträngda läget”, säger Erik Svensson, ansvarig för detaljhandel på Accenture.

Inte ens 20 procent av de svarande känner sig optimistiska när det gäller ämnet ”pengar och jul”.

Ändå tänker de svarande i genomsnitt lägga 5 600 kronor på julklappar och annat julfirande, vilket dock är en minskning från tidigare.

Yngre gör av med mest

ANNONS

De som är i åldern 18-24 år kommer att göra av med mest pengar, tätt följda av gruppen 24-31-åringar.

Minst budget för julklappar har de över 70 år, som snittar på 3 000 kronor i julbudget.

”Baserat på det vi ser i årets undersökning är det tydligt att konsumenter nu känner av den ansträngda ekonomin”, konstaterar Erik Svensson.

Relaterad läsning:

Stressen inför jul värre än vanligt

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Jämför elavtal

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra elpriser.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]