Dagens PS

Topplista: Köpen vi klagar mest – och minst på 

Köpen vi klagar mest och minst på
Vi var väldigt missnöjda med våra begagnade bilar under 2024 (Foto: Leo Sellén/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 16 jan. 2025Publicerad: 16 jan. 2025

Missnöjda med begagnade bilar och streaming men väldigt nöjda med både alkohol och tobak. Så kan fjolårets konsumentår sammanfattas. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

2024 blev ännu ett tufft år för den som skulle köpa begagnad bil. Dessa köp står nämligen för mer än hälften av alla klagomål inom kategorin fordon – den kategori som totalt sett har fått flest klagomål. Detta enligt en lista från Sveriges Konsumenter

“I den här kategorin ser vi en ökning på nio procent jämfört med förra året. Det är en stor besvikelse”, säger Christine Fransholm, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.

Trots löften om bättring från aktörer som Blocket kvarstår problemen.

Läs mer: Begagnade bilar – mardröm för konsumenterna. Dagens PS

Hantverkstjänster frustrerar

Näst högst på klagolistan hamnar hantverkstjänster, en kategori som ofta toppar missnöjesstatistiken. Här handlar det om allt från försenade renoveringar till tvister om kvalitet och kostnader.

Problem med fordon och hantverkstjänster står för en stor del av de 40 miljarder kronor som konsumenter uppskattas ha förlorat på misslyckade köp under förra året, enligt Konsumentverket.

Topplista: Det klagar vi mest på

Sveriges Konsumenter har listat de köp vi klagat mest på under 2024:

ANNONS
  • Fordon (21,5 procent): Begagnade bilar står för mer än hälften av ärendena. 
  • Boende (16 procent): Hantverkstjänster dominerar.
  • Telekom (9 procent): Telefoni, internet och tv-abonnemang/streaming.
  • Hem och hushåll (8 procent): Möbler, vitvaror och hushållsapparater.
  • Kläder, skor och accessoarer (5 procent): Kläder dominerar.
  • Fritid och hobby (5 procent): Ärenden inom sport och fritid, som gymkort, biljetter och lotterier.
  • Hemelektronik (4,5 procent): Problem med datorer, ljud, bild och telefoner.
  • Energi och värme (4 procent): Tjänster kopplade till el och uppvärmning.
  • Resa (4 procent): Bland annat avbokningar och missförstånd.
  • Hälsa och skönhet (3,5 procent): Hälsokostprodukter dominerar. 

Köpen vi klagade minst på

Men allt är inte bara problem – vissa kategorier gick förvånansvärt bra under fjolåret. Här är köpen vi klagade minst på under 2024:

  • Alkohol och tobak
  • Personlig skyddsutrustning 
  • Hotell, restaurang och livsmedel 

Läs också: Svenska skamlistan – företagen flest klagar på. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS