Dagens PS

Tingsrätten till lurad pensionär: "Skyll dig själv"

Tingsrätten på Nordeas sida - kan vägra ersättning
Nordea vägrade ersätta en bedrägeridrabbad kund. Nu ger Stockholms tingsrätt banken rätt. KO tänker nu driva ärendet vidare i ett överklagande. (Foto: Janerik Henriksson/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 12 nov. 2024Publicerad: 11 nov. 2024

Konsumentombudsmannen ville att Nordea skulle tvingas ersätta en kund som drabbats av bedrägeri. Nu har tingsrättens utslag kommit.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under många år harbedrägerier mot bankkunder ökat kraftigt. Sätten att luras har blivit fler och många har förlorat mycket stora summor till bedragarna.

Sommaren 2022 kom en dom från Högsta domstolen som ökade drabbade konsumenters möjligheter att få pengarna tillbaka av banken efter ett bedrägeri.

Men HD-domen har inte blivit vägledande för alla typer av bankbedrägerier, konstaterar nu Konsumentverket.

När utsatta bankkunder manipuleras att själva föra över pengarna till bedragarna får de ingen hjälp.

Med den praxis som nu gäller hos bankerna och Allmänna reklamationsnämnden får den drabbade i dessa fall ta hela förlusten själv.

Uppringd och lurad

KO har biträtt en person. Han blev uppringd av en bedragare som påstod att John-Erik utsatts för ID-kapning och att 100 000 kronor försvunnit från hans bankkonto.

Han lurades att swisha pengar och har därför inte blivit ersatt av banken.

KO har sedan bistått John-Erik i domstolsprocessen vid Stockholms tingsrätt. KO hade ambitionen att den vägen få fram en tydligare och bättre domstolspraxis.

ANNONS

Det var med förhoppningen att få bankerna att ta ett större ansvar för att förhindra bedrägerier – och att fler som ändå drabbas ska ersättas av banken.

ANNONS

Senaste nytt

”Banken har följt lagen”

KO drev att Nordea, i det här fallet, skulle tvingas ersätta den bedrägeridrabbade kunden.

Men Stockholms tingsrätt går på bankens linje och menar att banken följt lagen och inte har mer ansvar, vilket även vår systertidning News55 berättar om (se också länk under artikel).

”Vi noterar att domstolen inte delar vår syn på bankernas ansvar vid den här typen av bedrägerier. De drabbade har inte samtyckt till att skicka över pengarna till en bedragare, utan agerat i tron att de räddar sina pengar”, säger biträdande KO Kristofer Johannesson.

”Bankkunderna har dessutom haft anledning att förutsätta att banken ska agera på ett sätt som skyddar deras pengar” tillägger han.

Inte bevisat banken gjort fel

Tingsrätten anser att bankens överföring från konsumentens konto till bedragarna inte varit obehörig enligt betalningstjänstlagen, eftersom överföringen har skett på begäran av kunden.

Tingsrätten har också gjort bedömningen att konsumenten inte bevisat att banken borde ha agerat annorlunda. Banken är därför inte skyldig att betala tillbaka pengarna till konsumenten.

ANNONS

KO kommer att gå vidare och överklaga domen för bankkundens räkning.

Dom: Pensionär blåst på 100 000 – bankens fel? News55

Jul-bedrägeri: Varning för bluffbesked. Dagens PS

Kravet: Bankerna ska göra mer mot bedragarna. Dagens PS

Ministern: Banker har släpat efter mot bedrägerier. News55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Aktier

Toppförvaltare: Aktien med "noll risk"?

13 nov. 2024
Uppgifter: EBM hotas av nedläggning
Spela klippet
PS Studio

Framtiden för EBM osäker – beslut väntas i februari

13 nov. 2024
ANNONS