Den svenska bankappen Swish ska nu plocka marknadsandelar världen över. “Vi tar kampen med de globala jättarna”, säger VD:n.
Swish drar lans mot Apple Pay: Krokar arm med Mastercard
Mest läst i kategorin
Det svenska betalföretaget Swish tar ett stort steg i den digitala plånboksmarknaden.
Inom kort kommer användare av Swish kunna koppla sina Mastercard- eller Visakort till appen och använda den för betalningar i butiker – både i Sverige och utomlands.
MISSA INTE: Larmet från cheferna: Folk sjukskriver sig för att de gjort slut eller hunden dött
Swish-kampen
“Vi tar upp kampen med de globala jättarna”, säger Urban Höglund, VD för den populära appen.
Man har redan en stark position i Sverige med 8,5 miljoner privatanvändare, som idag använder tjänsten för att överföra pengar mellan varandra. Den nya satsningen är ett svar på en ökande efterfrågan från kunder som vill kunna betala med Swish i fler sammanhang.
“Det finns ett stort behov av att kunna betala i butik och att göra det enkelt, inte bara i Sverige utan även utomlands”, säger Höglund.
Swish drar lans mot globala jättar
Swish står nu redo att utmana etablerade digitala betaltjänster som Google Pay och Apple Pay. Med fokus på lokal förankring och en redan bred kundbas hoppas Swish kunna locka både befintliga och nya användare till den nya tjänsten.
Swish-striden med Apple Pay
Den nya tjänsten kommer initialt att vara tillgänglig för Androidanvändare som har Mastercard- eller Visakort. För Apple-användare väntas tjänsten bli tillgänglig under 2025, vilket är en direkt följd av att EU-kommissionen nyligen kritiserat Apple för att hålla andra betaltjänster utanför sitt ekosystem.
“Tidigare har Appleanvändare varit låsta till Apple Pay, men nu tillåts fler alternativ”, säger Höglund.
Senaste nytt
Läs mer om ekonomi:
Larmet: Folk sjukskriver sig för att de gjort slut eller hunden dött
El kostar skjortan: Här kostar en dusch hemma 31 kronor
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.