Svenskarnas konsumtion är fram till den 20 juni återigen tillbaka på samma nivå som i fjol, men köpmönstret är förändrat. Det framgår av Swedbanks statistik över kortbetalningar, skriver TT.
Swedbank: Shoppingen ökar – men det är inte som förut
Mest läst i kategorin
Mest spenderas det på mat, hemelektronik och produkter för hemmafix. Exkluderar man för livsmedelshandeln är konsumtionen åtta procent under fjolårets nivå.
Det råder även lägre konsumtion inom hotell, restaurang och flygresor, samtliga kategorier hårt påverkade av coronapandemin. Även klädkonsumtionen är en bit under fjolårets nivå.
”Man kan inte riktigt säga att konsumenterna anser att krisen är över. Det är tydligt att det är ett förändrat köpbeteende nu jämfört med april i år, men det är fortfarande stora skillnader på vad vi lägger pengar på jämfört med samma period förra året”, säger Pernilla Johansson, seniorekonom på Swedbank.
Senaste nytt
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.