Dyra abonnemang och för många valmöjligheter gör att svenska hushåll sticker ut i en ny, global undersökning.
Sverige sticker ut: Fler skrotar abonnemangen
Mest läst i kategorin
Undersökningen, som kommer från revisions- och konsultföretaget EY, avslöjar att drygt var tredje svenskt hushåll (37 procent) har eller planerar att avsluta sina streamingabonnemang – en bra bit över det globala snittet på 29 procent.
Den främsta anledningen? Ökade levnadskostnader kopplade till inflation och sämre konjunkturläge.
“Streamingmarknaden i Sverige är mer pressad än i andra länder. Svenskarna upplever att tjänsterna är dyra och konsumenterna är inte trogna, utan byter gärna leverantör beroende på vilket innehåll som är mest intressant”, säger Charlotta Kvarnström, rådgivare till telekombranschen på EY, i ett pressmeddelande.
Trots en liten minskning från förra årets 42 procent, är Sverige fortfarande en av de marknader där konsumenterna är mest benägna att säga upp sina abonnemang.
Läs också: Konsten att hålla reda på dina abonnemang. Dagens PS
Vill se enklare lösning
Med en marknad fylld av streamingalternativ tycker hälften av svenskarna, 50 procent, att det helt enkelt finns för många tjänster att välja mellan. Många efterlyser i stället en enklare lösning, där allt innehåll samlas på en och samma plattform.
“Två trender utmärker streamingåret 2024. För det första önskar konsumenterna en samlad plattform, vilket kan ses som en reaktion på att hushållen behöver ha många olika abonnemang för att få det innehåll de vill ha”, säger Kvarnström. Hon fortsätter:
“För det andra satsar aktörer på reklamfinansierade abonnemang för att skapa fler intäktskällor och kunna erbjuda ett billigare alternativ för hushåll med åtstramade ekonomier”.
Enligt undersökningen kan 44 procent tänka sig att betala mer för en allt-i-ett-tjänst – en ökning från fjolårets 36 procent.
Samtidigt är 32 procent av svenskarna öppna för reklamfinansierade abonnemang om det skulle sänka månadskostnaden.
“Undersökningen visar att aktörer möter splittrade behov inom olika segment framöver. Partnerskap och paketering är fortfarande viktigt för att vinna nya kunder, men kundnöjdhet och lojalitet kräver en djupare förståelse för förändrade attityder och förväntningar. Telekomoperatörer och streamingplattformar som återspeglar detta i sina erbjudanden kan skapa en kraftfull hävstångseffekt”, avslutar Kvarnström.
Läs om vilka abonnemang som överges: Digital svångrem: Svenskarna överger abonnemang. News55
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.