Dagens PS

Sverige – köpkraften dalar snabbt hos konsumenterna

köpkraft
Shoppa kan lätt leda in i ett beroende för många. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 27 maj 2022Publicerad: 27 maj 2022

Köpkraften dalar snabbt hos de svenska konsumenterna när kostnaderna stiger på bred front. Enligt SEB-beräkningar kan en barnfamilj få se sina kostnader stiga med över 60 000 kronor på ett år.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

SEB har räknat med att boräntorna stiger med 2,5 procent i snitt för en villa som kostade 4 miljoner kronor. Matpriserna går upp med 10 procent, medan bränsle- och energipriserna ligger oförändrade, skriver Di.

Köpkraften dalar snabbt när kostaderna stiger

För en barnfamilj skulle det innebära ökade utgifter med 63 000 kronor visar uträkningen. Americo Fernandez, privatekonom på SEB, beskriver det hela som om det blir “en perfekt storm” av händelser samtidigt så kommer det bli tufft ekonomiskt för många.

”Det är något förvånade hur flera privatekonomiska orosmoln samlat kan gröpa ur ett stort hål i hushållens plånböcker.”

Höjda räntor värst

Det tyngsta lasset att dra blir helt klart de höjda räntorna som tynger ner bolånen, och som i exemplet ökar familjens kostnader med 24 000 kronor.

”Tiden med extremt låga bolåneräntor tillhör historien för den här gången. Riksbanken har gjort det tydligt att inflationen ska bekämpas med stigande räntor och inom det närmaste året bör hushållen förbereda sig på dubbla bolåneräntor från dagens nivåer”, klargör Americo Fernandez.

Samtidigt som inflationen skenar iväg hänger lönerna inte med.

”Senast vi såg fallande reallöner av den här digniteten var 1993”, uppger Petter Hällberg, ekonom på Medlingsinstitutet.

ANNONS

Läs även: Europas konsumenter tappar köpkraft  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]