Dagens PS

Svenskar jagar kampanjer: Lockpriser allt viktigare

Svenskar jagar kampanjer: Lockpriser allt viktigare
Kaffe är på topplistan när svenskarna letar kampanjpriser. Foto: TT
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 04 dec. 2022Publicerad: 04 dec. 2022

Från att inte varit prismedvetna allt jagar nu svenskar kampanjer. Lockpriserna blir viktigare och viktigare, och appar med jämförelsepriser används mer än någonsin.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För ett halvår sedan var svenskar inte ett dugg prismedvetna. I dag jagar vi lågpris och butikerna får se till att ha kampanjer för att hänga med.

Jämförelseprisappen Matpriskollen konstaterar att svenskar inte alls är lika trogna som förr: Hittar man bättre pris i en annan butik överger man sin vanliga.

Locka med kampanjer

ANNONS

Senaste nytt

“Då måste butikerna locka tillbaka dig eller locka in dig med nya erbjudanden, kampanjer och lockpriser har blivit viktigare än någonsin”, säger Ulf Mazur på Matpriskollen enligt Svenska Dagbladet som citerar TT.

Förändring i beteende

Enligt Mazur ser vi nu den största förändringen någonsin sett till konsumentbeteende. Det ser man inte minst på hur många som använder Matpriskollen, där användarantalet har rusat de senaste månaderna.

“På bara ett halvår har konsumenter gått från att vara prisokänsliga till att snabbt bli prismedvetna”, säger Mazur enligt SvD.

Brydde sig inte om pris

ANNONS

“Tidigare gick man till sin butik och handlade det man ville, och brydde sig inte så mycket om vad en Kalles kaviar kostade”, fortsätter han.

Ereklamblad märker också att något har förändrats. Appen, där butikernas kampanjblad digitaliseras, har fått fler och fler användare när inflationen fortsatt att rusa.

Svenskar mer medvetna

“Vi har aldrig sett en sådan här ökning av användare tidigare”, säger Daniel Linde, senior rådgivare till SvD. “Det är tydligt att folk har blivit mer medvetna om sina kostnader för mat, och att de är villiga att undersöka och hitta lägre pris.”

Mest sökta varor

Det svenskarna söker mest på i jämförelseapparna är kaffe, ägg, ost, smör och toalettpapper. Butikerna har just nu flest kampanjer på pålägg, choklad, kakor, bröd och ost, enligt uppgifter från Reklamblad enligt SvD.

Läs även: Prognos: Priset på livsmedel har inte toppat 

Läs även: Så många svenskar är oroliga över sin ekonomi 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS