Ny statistik visar att svenskarna konsumtion av livsmedel och drycker minskar medan konsumtionen av bostad, gas och uppvärmning ökar.
Svenska hushålls konsumtion fortsätter minska
Mest läst i kategorin
Statistik visar att de svenska hushållens konsumtion minskade med 1,1 procent i mars jämfört med februari och med 4 procent jämfört med mars 2022, det rapporterar Statistiska centrlbyrån, SCB.
Konsumtionen av mat och dryck minskade
I mars minskade svenskarnas konsumtion i detaljhandel med brett sortiment, mest livsmedel och drycker, med 7,8 procent i fasta priser.
Konmsumtionen i den branschgrupp som SCB klaccificerar som ”Bostad, elektricitet, gas och uppvärmning” ökade dock med 2,1 procent i fasta priser i mars, jämfört med mars förra året.
Det som framförallt ligger bakom den ökningen är ökade kostnader för el och fjärrvärme på grund av högre förbrukning då vädret i mars var kallare i år jämfört med mars 2022.
Hushållens räntekostnader räknas inte som konsumtion.
Statistiken är preliminär och kan revideras
SCB:s statistik för mars 2023 är preliminär, Sedan SCB:s förra publicering om hushållens konsumtion i februari 2023 jämfört med februari 2022 har siffrorna reviderats något.
Hushållens konsumtion i februari 2023 jämfört med januari 2023, i säsongrensade tal, har reviderats ned med 0,3 procentenheter till en nedgång på 0,8 procent.
Konsumtionen i februari 2023 jämfört med februari 2022, i kalenderkorrigerade tal, har reviderats ned med 0,6 procentenheter till en nedgång med 2,0 procent, det skriver SCB i sitt pressmeddelande
Definitioner
Med konsumtion menar SCB utgifter för varor och tjänster som konsumeras för att tillfredsställa individuella eller kollektiva behov.
Med fasta priser menar SCB värdet uttryckt i en tidigare periods prisnivå.
Med säsongrensade och utjämnade data menar SCB data där variationer som är normala för säsongen har rensats bort och som därefter har utjämnats för att minska slumpfel och kortsiktiga variationer.
Med kalenderkorrigering menar SCB att hänsyn tas till kalendereffekter som uppstår pågrund av hur många helgdagar som infaller under en viss period.
Under olika år har en och samma månad ofta olika antal helgdagar. Kalendereffekter uppstår till exempel på grund av att påsken infaller olika månader eller av att julen infaller under olika veckodagar.
Syftet med en statistiskt utförd kalenderkorrigering är att få jämförbara data mellan perioder.
Källa: SCB
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Hushållens konsumtion minskar kraftigt
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Senaste nytt
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.