Dagens PS

Svensk Handel: "Hushållen håller hårt i pengarna"

Hushållens osäkerheten kring hur länge coronakrisen pågår gör att många tror på minskad konsumtion. Det skriver Svensk Handel i sin konsumentenkät. (Foto: TT)
Hushållens osäkerheten kring hur länge coronakrisen pågår gör att många tror på minskad konsumtion. Det skriver Svensk Handel i sin konsumentenkät. (Foto: TT)
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 16 apr. 2020Publicerad: 16 apr. 2020

Hälften av hushållen spår att deras ekonomi kommer att försämras under året och många planerar för ökat sparande. Hushållens osäkerheten kring hur länge coronakrisen kommer att pågå gör att många tror på minskad konsumtion. Det skriver Svensk Handel i sin konsumentenkät.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I Svensk Handels konsumentenkät anger drygt vart tredje hushåll att de har minskat konsumtionen av sällanköpsvaror i fysisk butik (36 procent) och nästan lika många planerar att öka sitt sparande (35 procent). Framförallt är det de äldre som har minskat sin konsumtion.

Extremt tufft för en del butiker

Även om de flesta tror att köpbeteendet återgår till det normala vid halvårsskiftet är det många som tror att det kan dröja så länge som till nästa år innan vi har ett normalläge igen, skriver Svensk Handel.

“Det oroliga ekonomiska läget gör att hushållen håller hårt i plånboken. Lägger vi till det faktum att många konsumenter väljer att hålla sig hemma får vi en situation som blir extremtuff för många butiker. Ju förr vi kan se slutet på coronakrisen desto bättre för företag, anställda och ekonomin i stort”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]