Dagens PS

Svart lista: Elbolagen kunderna avskyr mest

Elnätsjättarna får bottenbetyg av svenska kunder. (Foto: TT / Montage)
Elnätsjättarna får bottenbetyg av svenska kunder. (Foto: TT / Montage)
John Uggla
John Uggla
Uppdaterad: 27 nov. 2017Publicerad: 27 nov. 2017

Monopol och höjda avgifter – det får svenska kunder att se rött. Se listan här.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Svenskt Kvalitetsindex, SKI, publicerar på måndagen en stor rapport om kundnöjdhet hos svenska elbolag. Och undersökning visar att elnätsjättarna förmodligen skulle tappa många av sina kunder om det inte vore för deras monopolställning på marknaden, rapporterar SvD som tagit del av rapporten.

Rapporten visar till att börja med att nöjdheten på energimarknaden fortsätter att sjunka samtidigt som branschen som helhet får underkänt av svenska kunder. Vidare visar svaren att bolaget Ellevio, tidigare Fortum, är det som hushållen avskyr mest, följt av Vattenfall och Eon.

”Just för att elnätsbolagen har lokalt monopol på sin marknad så borde deras största intresse vara att säkra att kunderna är nöjda. Nu finns en risk för passivitet när man borde vara proaktiv”, säger Johan Parmler vd på Svenskt Kvalitetsindex, till tidningen.

Tittar man i andra änden av listan är det mindre, lokala elhandelsbolagen som intar toppen.

Sveriges sämsta elbolag, enligt kunderna (betyg i parentes):

1. Ellevio (44,9)
2. Vattenfall (53,2)
3. Eon (54,4)
4. Göteborgs Energi Nät (56,2)
5. Umeå Energi (67,3)

(Källa SKI / SvD)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför billigaste bolån

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra Sveriges billigaste bolån.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Då kan ditt barnsparande bli olagligt

Barnsparande behöver inte bara vara en kärlekshandling – det kan även vara ett sätt att ge dina barn en stabil start i livet. Men vad händer när det lilla sparkontot växer till sig och når gränser du kanske inte visste fanns? Med lite planering och kunskap kan du undvika oönskade överraskningar och samtidigt maxa deras […]