Prishöjningar på mängder av varor. Nu försöker producenterna hitta vägar att lugna ned kunderna – men väljer en väg få konsumenter gillar.
Svaret på prischocken – sämre kvalitet
Mest läst i kategorin
De senaste dagarna har vi kunnat läsa om nya kraftiga prishöjningar på olika varor.
Det gäller till exempel kakao där kakaokrisen är den värsta på 60 år och en prischock väntar.
De västafrikanska länder som står för två tredjedelar av kakaoproduktionen har drabbats svårt av sämre skördar.
Resultatet blir högre pris på kakao än någonsin och i slutänden kraftiga prisökningar på choklad.
129 procent upp i år
Råvarupriset för kakao har nyligen passerat 10 000 dollar. Enbart under 2024 har priset stigit med 129 procent, enligt CNBC.
Nu gör en cyklon som träffat Madagaskar att nästa prischock är på väg.
Det handlar om vaniljpriserna. Madagaskar står för 80 procent av världens vaniljproduktion.
Senaste nytt
Har slagit hårt
Cyklonen Gamane har dragit in över ön i Indiska oceanen och slagit hårt mot de områden där flera av landets stora vaniljodlare håller till.
De här händelserna, med konsekvenser i form av kraftiga prishöjningar, spär på den ”cheapflation” vi nu ser i Europa.
Kvaliteten på livsmedel sjunker samtidigt som priserna stiger.
I vissa fall handlar det om att producenter försöker möta prisökningar på råvaror genom att försämra kvaliteten genom andra och sämre råvaror eller mindre mängd av den genuina råvaran.
Allt mer palmolja
Foodwatch, som arbetar med att övervaka kvaliteten på livsmedel, konstaterar att det här är en tydlig trend.
Ett exempel är mintchokladen After Eight, som med åren gjort palmoljan till en allt mer central ingrediens, skriver Yle.
Palmolja är billigare, men också sämre för såväl hälsa som miljö och bojkottas relativt brett av ansvarsfulla tillverkare.
För After Eights del konstaterar Yle att priset stigit de senaste åren trots att kvaliteten försämrats.
Fler varugrupper
Samma tendens, verifierad av Foodwatch, finns bland annat inom andra chokladvaror, senap och frysta fiskprodukter.
”Konsumenten har helt enkelt inte tid, möjlighet, och kanske inte heller kunnighet att vara på sin vakt och kontrollera hur produkterna förändras. Om vi pratar om produktutveckling så borde ju liksom syftet med produktutvecklingen vara den att produkterna blir bättre i kvalitet, inte tvärtom”, säger Hannele Kauppinen-Räisänen, docent i konsumentforskning.
Läs mer:
Kakaokrisen den värsta på 60 år – prischock väntar. Dagens PS
Efter chokladchocken – risk för dyrare vanilj. Dagens PS
Misstanken – mindre fyllning i älskade kakorna. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra elpriser.