Vid det här laget känner alla till att det finns bedragare som försöker lura till sig våra pengar. Hur kommer det sig då att bedragarna fortsätter att lyckas med sin brottsliga verksamhet?
Svagheten som utnyttjas av bedragare: "Få som kan stå emot"
Mest läst i kategorin
Bara under förra året uppgick de ekonomiska förlusterna från telefonbedrägerier till hundratals miljoner kronor. Vad är det som gör att vi faller offer trots att vi känner till problemet?
“Vi människor är lättlurade faktiskt”, säger Lars-Olof Johansson till SVT. Han är professor i psykologi, som studerat hur bedragare utnyttjar psykologiska mekanismer för att manipulera.
Bedragare använder ditt psyke
För att lyckas använder bedragarna en kombination av stress och falsk trygghet. Enligt Lars-Olof Johansson är det första steget alltid att stressa offret.
“Det kan handla om att påstå att du har en obetald skuld hos Kronofogden eller att ditt bankkonto är under attack”, förklarar han i en intervju med SVT.
När hjärnan upplever stress försöker den hitta en snabb lösning. I det läget ökar tilliten till omgivningen – vilket bedragarna utnyttjar genom att erbjuda hjälp och visa upp trovärdig information. Offret blir mer benäget att följa bedragarnas instruktioner.
Läs även: Mördaren började tidigt i livet – med mord på katter. News55
Inte ett tecken på okunskap
Att falla offer för telefonbedrägerier handlar inte om okunskap, menar Lars-Olof Johansson. Istället är det de psykologiska processerna som tar över.
“Många vet hur man borde agera, men de psykologiska mekanismerna är så starka att det är få som kan stå emot”, säger han.
Lösningen ligger i systemet
Istället för att lägga ansvaret på individen behöver betalningssystemen förändras, menar Lars-Olof Johansson. Man bör se över hur transaktioner godkänns och implementera fler säkerhetsskydd för att minska risken för bedrägerier.
“Vi kan inte ändra på att människor är stresskänsliga och vill kunna lita på andra”, konstaterar han.
Bankerna höjer kontinuerligt säkerhetsnivån för att begränsa bedragarnas brottsvinster och skydda kunderna. Samtidigt ställer både kunderna och lagstiftarna krav på snabba och smidiga transaktioner, vilket begränsar bankernas möjligheter att agera.
Dessutom är höjd säkerhet dyrt för bankerna – inte minst då det ställer högre krav på bankernas kundtjänst- och säkerhetsavdelning, en faktor som sannolikt begränsar bankernas handlingsutrymme.
Läs även: Konsumentverket larmar: AI-bluffsajter lurar svenska kunder. Dagens PS
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.