Förtroendekrisen för banksektorn är djup, visar en ny undersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, och som refereras av Svenska Dagbladet.
Storbanker får uselt betyg
Mest läst i kategorin
Missnöjet över storbankerna är i dag lika omfattande som i mitten av 1990-talet när Sverige hukade under en fastighetskris.
En av orsakerna är avståndet mellan kund och bank, det gapet har ökat med mobil- och datorteknikens framfart och sänker den personliga servicen servicen, vilket gör bankerna mer sårbara för negativ medial publicitet, skriver Svenska Dagbladet.
“Vi har aldrig stått så nära bankerna funktionsmässigt som i dag. Men samtidigt har vi aldrig stått så långt från banken relationsmässigt. Det gapet driver på förtroendekrisen”, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex, till tidningen.
I kundbetyget rasar alltså både Nordea och Swedbank, som både varit föremål för turbulens med skandaler. Dessa två banker hamnar på jumboplaceringar på listan över kundnöjdhet medan Länsförsäkringar Bank är i topp följt av tvåan Sparbankerna.
SKI:s undersökning baseras på telefonintervjuer med 7.933 personer under augusti och september i år.
LÄS ARTIKELN: “Kunderna missnöjda – Nordea och Swedbank får bottenbetyg” ›
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.