Dagens PS

Stora kedjor darrar inför minskat köptryck

Många funderar ett extra varv inför shoppingen i år, och gör den helst över nätet.
Många funderar ett extra varv inför shoppingen i år, och gör den helst över nätet. (Foto: Pexels)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 21 nov. 2024Publicerad: 21 nov. 2024

Amerikanerna är inte på shoppinghumör inför Black Friday. De stora kedjorna ser nervöst på när köplusten minskar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det ser inte ut att bli lika många klappar under julgranen i år.

Minskat köptryck inför jul

Den snålaste julen på sex år faktiskt om man ska tro ny amerikansk data som förväntar sig att konsumenterna håller sig till enbart nödvändiga varor i ännu större utsträckning framöver.

Stora kedjor som Target och Walmart upplever redan en svag efterfrågan i sina butiker – en vecka före den viktiga Black Friday – som många märken lyfter upp som en av årets viktigaste dagar i shoppingsammanhang.

Samtidigt som konsumenterna inte shoppar loss i samma omfattning som tidigare så har deras köpmönster också förändrats.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Shoppar på mobilen istället

Med Generation Z sker över hälften av shoppingen direkt på mobilen under resten av året, där dagens unga klarar sig utan den traditionella julklappshoppingen.

Det beteendet förväntas de även föra över till sina familjer som därmed heller inte vill åka till närmaste Walmart eller till konkurrenten Target.

Kedjorna anpassar sig

ANNONS

Ökningen på nätet sker bland annat genom en rad kampanjer där influencers lockar den unga köpkraften. För att tillväxten ska fortsätta framöver anpassar sig även de stora kedjorna till ett nytt slags shoppingbeteende.

“Jag tror att vi kommer få se ökade riktade kampanjer som snabbt hittar nya kunder”, säger analytikern John Tomlinson till Reuters.

För att haka på just den trenden kommer Target rulla ut sin Black Friday ännu tidigare i år, och samtidigt locka unga konsumenter med varor som är direkt kopplade till popstjärnan Taylor Swift.

Läs även:

Varning för julshopping: Den tröstar bara tillfälligt. Dagens PS

Nya köptrenden: “Slow shopping” inför jul. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]