Amerikanerna är inte på shoppinghumör inför Black Friday. De stora kedjorna ser nervöst på när köplusten minskar.
Stora kedjor darrar inför minskat köptryck
Mest läst i kategorin
Det ser inte ut att bli lika många klappar under julgranen i år.
Minskat köptryck inför jul
Den snålaste julen på sex år faktiskt om man ska tro ny amerikansk data som förväntar sig att konsumenterna håller sig till enbart nödvändiga varor i ännu större utsträckning framöver.
Stora kedjor som Target och Walmart upplever redan en svag efterfrågan i sina butiker – en vecka före den viktiga Black Friday – som många märken lyfter upp som en av årets viktigaste dagar i shoppingsammanhang.
Samtidigt som konsumenterna inte shoppar loss i samma omfattning som tidigare så har deras köpmönster också förändrats.
Shoppar på mobilen istället
Med Generation Z sker över hälften av shoppingen direkt på mobilen under resten av året, där dagens unga klarar sig utan den traditionella julklappshoppingen.
Det beteendet förväntas de även föra över till sina familjer som därmed heller inte vill åka till närmaste Walmart eller till konkurrenten Target.
Kedjorna anpassar sig
Ökningen på nätet sker bland annat genom en rad kampanjer där influencers lockar den unga köpkraften. För att tillväxten ska fortsätta framöver anpassar sig även de stora kedjorna till ett nytt slags shoppingbeteende.
“Jag tror att vi kommer få se ökade riktade kampanjer som snabbt hittar nya kunder”, säger analytikern John Tomlinson till Reuters.
För att haka på just den trenden kommer Target rulla ut sin Black Friday ännu tidigare i år, och samtidigt locka unga konsumenter med varor som är direkt kopplade till popstjärnan Taylor Swift.
Läs även:
Varning för julshopping: Den tröstar bara tillfälligt. Dagens PS
Nya köptrenden: “Slow shopping” inför jul. Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.