Dagens PS

Snart behöver du dubbla kaffepaket – men blöjorna tar slut ändå

Kaffepaketet krymper och blöjorna blir färre. (Foto:Unsplash/Canva)
Kaffepaketet krymper och blöjorna blir färre. (Foto:Unsplash/Canva)
Linn Kolar
Linn Kolar
Uppdaterad: 11 feb. 2025Publicerad: 11 feb. 2025

Mindre förpackningar, lika höga priser. Blöjor, kaffe och smör är bara några av varorna som tyst har krympt – utan att din plånbok fått paus.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Har ditt kaffe räckt kortare tid än vanligt? Känns juicepaketet tunnare? Du inbillar dig inte. Krympflation är när en produkt krymper men priset består, eller ökar och blir allt vanligare.

”Förhoppningen är att vi konsumenter inte ska märka att det blir dyrare”, säger Johanna Hållén, generalsekreterare på Sveriges konsumenter till DN.

Blöjor krymper

Listan på varor som smugit sig ner i storlek kan göras lång. Från Libero-blöjor med färre blöjor per paket till Findus wokgrönsaker som tappat 50 gram – och priset?

Det står fast som en envis fläck på en vit skjorta.

”När företagen ska göra produktförpackningen mindre så kan de samtidigt göra andra förändringar, till exempel i innehåll”, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.

ANNONS

Senaste nytt

Måste höja priset eller minska innehållet

Även Arla har använt sig av krympflation. 2020 minskade de mängden nötter och bär-topping i Keso mellanmål med fem gram utan att sänka priset.

“För att folk skulle ha råd hade vi två alternativ. Antingen fick vi höja priset eller minska innehållet. Vi valde det senare, för att folk skulle ha råd att köpa produkten”, säger Max Wallenberg, presschef på Arla.

ANNONS

Likaså har favoriten Bregott krympt. Under 2023 minskade Arla storleken på de klassiska Bregottpaketen med 50 gram, samtidigt som de introducerade ett större paket i sortimentet.

För konsumenterna innebar det en prishöjning per gram smör – trots att förpackningarna såg nästan likadana ut.

“Matpriserna rusade och hushållens köpkraft försämrades. Även om kilopriset var ungefär detsamma blev själva kontantutlägget betydligt mindre på de två mindre Bregottpaketen”, säger Wallenberg.

Libero ifrågasätts

Enligt Aftonbladet har Liberos nya blöjförpackningar, tillverkade av företaget Essity, väckt stark kritik från småbarnsföräldrar, som anser att förändringen bara är en förtäckt prishöjning.

Essity hävdar att förändringen är ett miljöinitiativ, men konsumenterna är inte övertygade.

“Jag har köpt mitt sista Libero-paket”, säger småbarnsföräldern Justina Engberg Andersson.

Flera föräldrar menar att de nu måste köpa fler förpackningar, vilket de ser som greenwashing snarare än en verklig miljöinsats.

Större prislapp i framtiden

ANNONS

Efter att ha planat ut under 2024 har matpriserna nu tagit ett rejält kliv uppåt igen.

Enligt Matpriskollen såg januari 2025 den största månadsökningen sedan mars 2023, och det ser inte ut att vända.

”Och nu när livsmedelspriserna ökar tror vi tyvärr att krympflationen kommer att öka”, säger Hållén.

När förpackningar krymper i smyg utan att priset ändras på hyllan blir det svårt att upptäcka den verkliga kostnadsökningen. Att se igenom krympflationen och förstå vad man egentligen betalar för blir allt svårare enligt Mazur.

“Jämförpriset hjälper mig inte att se om varan har gått upp i pris sedan igår. Jag kan bara se hur det är nu. Som konsument har jag ingen chans”, säger Mazur.

Läs även: Priserna på kaffe rusar mot nya höjder. Dagens PS

Läs även: Högre matpriser: Största ökningen på över ett år. Dagens PS

Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Linn Kolar
Linn Kolar

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor. 

Linn Kolar
Linn Kolar

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor. 

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS