En manlig skattehandläggare hade inte ork att prata med deklaranterna och tryckte därför på paus på sin telefon.
Skattehandläggare lät 500 stå i kö – får löneavdrag
Mest läst i kategorin
Expressen berättar om händelsen där skattehandläggaren nu får ett löneavdrag på 25 procent under 30 dagar.
Han slipper därmed avsked, enligt beslutet i Skatteverkets personalansvarsnämnd där generaldirektören Katrin Westling Palm är ordförande.
Mannens chef hade föreslagit disciplinära påföljder, alternativt att han skulle få kicken men myndighetens personalansvarsnämnd fann utifrån omständigheterna att det kunde stanna vid löneavdrag den här gången.
Till en början trodde man att det var ett tekniskt fel som gjorde att samtalen inte gick fram utan tvärtom kopplades bort och drabbade över 500 personer som ringde skatteupplysningen, skriver Expressen och förklarar att det var den manlige skattehandläggaren som helt enkelt inte orkade ta emot samtalen.
“Jag har mått dåligt”, har mannen angett som förklaring till att ha pauskopplat samtal till en längd på närmare 49 timmar.
“Utredningen slog fast att mannen pratat med endast fem personer och pauskopplat 507 samtal”, uppger tidningen.
Mannens läkare har bekräftat att skattehandläggarens hälsotillstånd inte var så bra under den aktuella perioden.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs även: Göran Perssons ex-bank hjälper företag att slippa skatt
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.