Dagens PS

Skatt på parkering – nytt förslag från statligt projekt

Skatt parkering
En skatt på parkering bör utredas, menar det statliga projektet KomPark. "Öppnar för tydligare miljöstyrning", säger Åsa Romson på IVL Svenska Miljöinstitutet. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 10 feb. 2022Publicerad: 09 feb. 2022

Snart kan det bli kommunal skatt på parkering – det föreslår det statliga projektet KomPark. “Öppnar för en tydligare miljöstyrning”, säger Åsa Romson.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Projektet KomPark vill utreda möjligheten att införa en kommunal parkeringsskatt. Projektet finansieras av Energimyndigheten och drivs av IVL Svenska Miljöinstitutet, Klimatkommunerna och Chalmers Tekniska Högskola.

Det skulle innebära att parkeringsytor som inte ägs av kommunen kan beläggas med skatt, till exempel vid stormarknader och arbetsplatser. Intäkterna ska sedan användas till att finansiera förbättrad mobilitet, som kollektivtrafik. Flertalet kommuner uppges vara intresserade.

“Vid utredning av en parkeringskatt bör en viktig del vara att studera hur den, förutom att minska på biltrafik och parkeringsytor, även kan bidra till förbättrad mobilitet genom till exempel förstärkt kollektivtrafik”, säger Henrik Kloo, transportexpert på forskningsinstitutet IVL som är en av de som driver projektet KomPark i ett pressmeddelande.

Vill du läsa mer nyheter om skatter och finanspolitik?
Ta enkelt del av vår kostnadsfria nyhetstjänst!

Skatt på parkering i Storbritannien och Australien

Parkeringsskatt finns idag i städer i Storbritannien och Australien, skriver KomPark i pressmeddelandet. Idén ska presenteras imorgon torsdag på ett webbinarium om förutsättningar och juridiska möjligheter för en kommunal parkeringsskatt.

“Det har jag inte funderat över. I Nottingham i England har man infört en parkeringsskatt och där har det handlat om omkring 5 000 kronor per år och plats. Det har lett till att företagen har minskat antalet parkeringsplatser med tio procent för att få ner skattekostnaden”, säger Henrik Kloo.

Klimatet största motivet

Det viktigaste motivet till att införa en parkeringsskatt är klimatet, visar en enkätundersökning och intervjuer med fokusgrupper som KomPark gjort. Kommunerna vill enligt undersökningen kunna bestämma själva om parkeringsskatten, men vill samtidigt ha nationella riktlinjer och stöd.

ANNONS

“En tänkbar lagstiftningsförändring är att ge möjlighet till införande av en kommunal parkeringsskatt samtidigt som ändringar görs för en modern reglering av dagens kommunala gatuparkeringsavgifter som öppnar för en tydligare miljöstyrning”, säger Åsa Romson, projektdeltagare och miljöjurist på IVL. Hon är också tidigare vice statsminister, klimat- och miljöminister samt före detta språkrör för Miljöpartiet.

Läs även: Kollektivtrafik viktig faktor för antalet parkeringsplatser

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Då kan ditt barnsparande bli olagligt

Barnsparande behöver inte bara vara en kärlekshandling – det kan även vara ett sätt att ge dina barn en stabil start i livet. Men vad händer när det lilla sparkontot växer till sig och når gränser du kanske inte visste fanns? Med lite planering och kunskap kan du undvika oönskade överraskningar och samtidigt maxa deras […]