Dagens PS

Shein och Ryanair toppar svarta listan

Shein och Ryanair toppar svarta listan
Shein – populär e-handlare för svenska konsumenter, men samtidigt även det företag som har flest ärenden hos Allmänna reklamationsnämnden efter klagomål. (Foto: Jessica Gow/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 20 feb. 2025Publicerad: 20 feb. 2025

Shein toppar ”Svarta listan” hos Råd & rön och är det företag som har flest olösta konflikter med kunder. Tvåa på listan är Ryanair.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Två gånger om året uppdaterar Råd & rön ”Svarta listan” över företag som inte följer ARN:s, Allmänna reklamationsnämnden, rekommendationer.

Det är alltså företag som väljer att inte ersätta konsumenten i en tvist om ett köp, trots att ARN konstaterat att företaget borde göra det.

Nu är vårens uppdatering gjord och det är en rekordstor ökning av antalet företag – 303 stycken – och antalet ärenden, 488.

Totalt finns nu mer än 800 företag du bör undvika på Svarta listan.

Många dropshipping-ärenden

”Årets stora trend är att många ärenden rör så kallade dropshipping-företag, det vill säga företag som skickar kläder eller andra varor direkt från fabrik. Ofta ligger fabriken i Kina och företaget i London eller Hongkong, även om webbshopen vill ge sken av att det handlar om ett lokalt svenskt företag”, skriver Råd & röns Jonas Ryberg i ett nyhetsbrev.

Inom textilområdet är det 23 företag som tillsammans har 79 ärenden hos ARN – att jämföra med fem ärenden för ett år sedan.

Som tidigare är det inom motorområdet flest ärenden finns och 88 företag som återfinns på Svarta listan.

De har totalt 123 ärenden där de väljer att inte följa ARN:s rekommendationer för att lösa tvister med sina kunder.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Rekordår för RLVNC: "Visar att vår affärsmodell fungerar"

14 feb. 2025

Tesla dominerar

Räknar man samman ärenden inom motorområdet handlar det om nästan 6,4 miljoner kr som de aktuella företagen vägrat ersätta konsumenterna med.

En dryg tredjedel av den summan är ärenden där Tesla, med fyra nya ärenden på listan, är inblandat.

Flest ärenden hos ARN, där man inte kommit överens och hamnat på Svarta listan, har e-handlaren Shein.

Shein har tillsammans med Temu slagit igenom stort hos de svenska konsumenterna och enligt Svensk handel har 71 procent av svenskarna någon gång handlat från en kinesisk plattform.

23 ärenden för Shein

Nu toppar man listan med 23 ärenden hos ARN och det handlar huvudsakligen om ärenden där kunder inte fått pengarna tillbaka efter att ha returnerat varor.

Den kinesiska klädjätten har svarat på kritiken.

”Shein har åtagit sig att kontinuerligt förbättra våra processer för att säkerställa att alla kundklagomål hanteras effektivt och rättvist. Vi värdesätter våra kunder djupt och vi är fast beslutna att lösa deras problem snabbt, inklusive genom engagemang med ARN i Sverige”, skriver företaget till TV4.

ANNONS

”Vi har varit i kontakt med ARN i ett försök att förbättra och upprätthålla tydliga kommunikationslinjer till förmån för våra kunder. Vi uppskattar våra kunders tålamod och förblir dedikerade till att lösa dessa problem så snabbt som möjligt”, tillägger e-handlaren.

Fler struntar i besluten

En tendens är att färre företag följer ARN:s rekommendationer. Under 2024 följde 74 procent av de anmälda företagen besluten i nämnden, en nedgång med fem procentenheter från 2023.

”En viktig förklaring till detta är att allt fler anmälningar riktar sig mot utländska företag som inte vill medverka i processen vid ARN. Här ser vi till exempel köp som genomförts via sociala medier. Vi ser även att tvister som rör gränsöverskridande köp genom dropshipping ökar”, säger Marcus Isgren, chef för ARN.

Fakta/Flest ärenden hos ARN

1. Shein – 23 ärenden

2. Ryanair – 18 ärenden

3. Turkish Airlines – 16 ärenden

4. Asos – 14 ärenden

ANNONS

5. Zula Stockholm – 10 ärenden

(Källa: Råd & rön)

Svenska skamlistan – företagen flest klagar på. Dagens PS

Shein till Dagens PS: “Delar EU:s mål”. Dagens PS

Flygbolag får miljardböter för extra avgifter. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS